Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Jag har läst alla tidigare inlägg, men blir inte ett dugg klokare för det.
Nöjer mig inte riktigt med att bara veta hur jag ska göra, jag vill förstå vad jag gör och varför.
Alltså vad händer med årets skatt om jag flyttar tillbaka förra årets diff till 8910 påverkar inte det skatten i resultaträkningen. eller är saldot på 8910 helt ovesäntligt?
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Preliminärskatt, sista betalningen för året - eEkonomi.

Hej,
har ett AB och kör kontantmetoden. Sista betalningen för 2018 görs i Januari 2019 - hur bokför jag den för 2018 och behöver jag göra det?

Den sista delbetalningen av f-skatt ska bokföras

Debet 2510
Kredit 1630

på förfallodagen den 17 januari 2019  - ingen bokföring av detta under 2018 - först 2019. 

Mikael
NY MEDLEM

Hej! Ovan verkar lite svårt för mig. Kan vi göra den enklar? 2017 var första år för mitt AB. 2018 var besked om slutlig skatt som gällde 2017, denna drogs av per 12/3/2019. Jag bokför den 1930 k, men D vilket konto?
Bolagsskatt 2017 var bokförd på detta sätt 8910 D, 2510 K. Hoppas ni kan återkomma till mig. Vänligen
Highlighted

Du satte in beloppet på bolagets skattekontot och skatteverket drog beloppet från skattekontot.

Din inbetalning bokför du
Kredit 1930
Debet 1630

när skatteverket drog beloppet bokför du

Debet 2510
Kredit 1630 
för beloppet som skatteverket benämner "slutlig skatt" på skattekontot
'och
Debet 1630
Kredit  2510
för beloppet som benämns " erlagd preliminär skatt" 

Mikael