Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Nej, det allra bästa hade såklart varit att skatten blivit bokförd på rätt år, men så här långt i efterhand är det inte genomförbart. Istället får den bokföras på innevarande år och hamnar då på 8910 tillsammans med eventuell skatt på resultatet för innevarande år.
Highlighted
NY MEDLEM

När jag gör det får jag följande kommentar från programmet: 
"Vi avråder från att bokföra på konto 8910 i Visma eEkonomi då Deklaration/Årsredovisning skapar en årsverifikation där kontot används. Läs mer i hjälpen."

... ingen hänvisning till vilken hjälp som avses... Vad tror du om detta?
Highlighted
ANSTÄLLD

När du har tillägget deklaration/årsredovisning får du hjälp av tillägget att bokföra skatten. Då behöver du inte räkna ut och bokföra den manuellt.
Highlighted
NY MEDLEM

hej
jag bokför så här varje månad betald fskatt i aktiebolaget
1930 kred
1630 deb
1630 kred
2510 deb

hur bokför jag, vilka konton sen vid årslutet 31 /12 ??
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har läst alla svar men är ändå lite förvirrad.

Jag har betalat 4 890 i skatt under året och bokfört det på 2512. Sedan fick jag slutlig skatt på 13 271 kr som drogs från skattekontot.

Hur bokför jag det? Min gissning:

2512 D 4890 (nollat)
8910 D 8381 (alltså 13 271 - 4 890)
1630 K 13 271

Stämmer det? Slutbeloppet på 2512 är noll och 1630 stämmer med skattekontot, men ska 8910 verkligen vara 8 381, borde det inte vara 13 271 + 4890 = 18 161 istället, det vill säga det totala beloppet jag betalat i skatt? Missar jag något?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

I bokslutet borde det bli följande kontering, då den slutliga skatten beräknas

2512 K 13271
8910 D 13271

När pengarna så småningom dras från skattekontot:
2512 D 8381
1630 K 8381

Din skuld är ju 8381, eftersom 4890 kr redan betalats i form av f-skatt.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej
Enligt Pers inledande svar så gäller "Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet ska mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 i debet och 8910 i kredit". Hur hanterar man sedan det som då bokats på 8910 när man deklarerar? 
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej,

Beloppet som du har kvar på 8910 ska placeras in på Sidan 2 på INK2R och under fältkoden 3.26 - Skatt på årets resultat.

Tack för din fråga.

/Victor
Highlighted
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Prel skatteinbetaling för aktiebolag - eEkonomi.

Hej. Har nu fått order av Skattemyndigheten att börja betala in prel inkomstskatt. Hittar ingen bra tråd så hur gör jag??

Ta alla bokningar är ni snälla! Det görs ju i samband med redovisningen av arb giv avg o prel skatt så om vi utgår från följande:

Avdragen prelskatt 15.000.-, arb giv avg 13.000.- och boalgets prek.skatt 10.000.-

MYCKET tacksam för all hjälp!!

Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokfört för mycket på slutgiltig skatt.

Hej
Vi bokade för mycket företagsskatt till 2510, skatteskulder förra bokslutet.
vad gör jag med summan som blir kvar efter ombokning till 1630.
Tror mig ha förstått att resten skall tillbaka till 8910 skatt på årets resultat.
Vad händer med den sedan?
Spelar saldot på 8910 ingen roll alls
och nollas 8910 efter avslutat år?