Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Jag har läst alla tidigare inlägg, men blir inte ett dugg klokare för det.
Nöjer mig inte riktigt med att bara veta hur jag ska göra, jag vill förstå vad jag gör och varför.
Alltså vad händer med årets skatt om jag flyttar tillbaka förra årets diff till 8910 påverkar inte det skatten i resultaträkningen. eller är saldot på 8910 helt ovesäntligt?
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Preliminärskatt, sista betalningen för året - eEkonomi.

Hej,
har ett AB och kör kontantmetoden. Sista betalningen för 2018 görs i Januari 2019 - hur bokför jag den för 2018 och behöver jag göra det?
Highlighted

Den sista delbetalningen av f-skatt ska bokföras

Debet 2510
Kredit 1630

på förfallodagen den 17 januari 2019  - ingen bokföring av detta under 2018 - först 2019. 

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Hej! Ovan verkar lite svårt för mig. Kan vi göra den enklar? 2017 var första år för mitt AB. 2018 var besked om slutlig skatt som gällde 2017, denna drogs av per 12/3/2019. Jag bokför den 1930 k, men D vilket konto?
Bolagsskatt 2017 var bokförd på detta sätt 8910 D, 2510 K. Hoppas ni kan återkomma till mig. Vänligen
Highlighted

Du satte in beloppet på bolagets skattekontot och skatteverket drog beloppet från skattekontot.

Din inbetalning bokför du
Kredit 1930
Debet 1630

när skatteverket drog beloppet bokför du

Debet 2510
Kredit 1630 
för beloppet som skatteverket benämner "slutlig skatt" på skattekontot
'och
Debet 1630
Kredit  2510
för beloppet som benämns " erlagd preliminär skatt" 

Mikael
Highlighted
UTFORSKARE

Hej

Jag snubblade in på denna tråd efter att ha Googlat på när slutskattebeskedet i et AB ska bokföras. Ska det göras direkt i när man mottar beskedet i december elle ska det göras först den 12/3 året efter när de aktuelle transaktionerna faktiskt görs på skattekontot? Jag har läst flera ställen att man gör det när man mottar slutskattebeskedet, men precis som några andra i denna tråd tycker jag det låter konstigt eftersom det bokförda saldot på skattekontot då kommer att vara fel helt fram till 12/3 året efter. 

En Per skrev tidigare i tråden att det väl också "borde kunna funka" att bokföra det först 12/3 året efter fast i mitt huvud vore detta det ända rätta för att inte få en mismatch mellan bokförd och faktisk saldo på skattekontot. Kan någon expert kasta lite mer ljus över detta?  

Mvh

Frank

Highlighted
MODERATOR

Hej @FrankM 

Det första svaret från Per gäller fortfarande. Du ska alltså bokföra slutskattebeskedet när du mottar det, detta för att slutskattebeskedet ska vara bokfört i bokslutet du gör. 

Ha en fin eftermiddag! 
/My 

Highlighted
UTFORSKARE

(uppdaterad av FrankM ‎2020-01-22 20:33 )

Hej

Tack för svaret (igen.. Jag tackade tidigare också men av ngn anledning så hamnade svaret då i en helt annan tråd).

Jag valde iaf. att göra på det viset som Per skrev. Men nu blir jag tokig 😞 Jag håller nämligen på att jobba mig genom checklistan i eEkonomi som heter "Årsavstämning", där står det en massa saker man ska göra innan man avslutar året. En av checkfrågorna säger:

"Stämmer saldot på bokföringskontot för skattekontot med saldot på företagets konto hos Skatteverket?"

Och beskrivningen till detta fält är:

Med Kontoanalysen kontrollerar du att saldot på bokföringskonto 1630, Avräkning för skatter och avgifter stämmer med saldot hos Skatteverket den 2019-12-31. Om det finns en differens har du kanske glömt att bokföra någon händelse eller råkat bokföra samma händelse flera gånger. Felsök genom att stämma av kontosaldot i programmet mot kontoutdraget från Skatteverket månad för månad.

Är det en händelse som saknas eller något som registrerats dubbelt på skattekontot, rättar du genom att lägga till eller ta bort händelser på skattekontot under Kassa- och bankhändelser.

Tips! Om du t.ex. har fått intäkts- eller kostnadsränta, betalat en skatteavgift eller fått punktskatt återbetald finns det bokföringsmallar, som du kan använda när du matchar händelserna.

Och självklart kommer det att finnas en differens när man gör på det viset som har föreslagits i detta forum!?

Är det inte något allvarligt fel ang. just detta i boken "Redovisa rätt" som man har hänvisat till i detta forum ett antal gånger?

Mvh

Frank

Highlighted
MODERATOR

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-30 11:56 )

Hej igen! 

Ursäkta för ett lite senare svar utav mig än vanligt men jag ville säkerställa detta och se hur tanken blir att man får hantera det. Kollar vi över det så blir det inte fel oavsett men man kan bokföra det när slutskatten dras/sätts tillbaka på kontot och vid mottagandet av slutskattebeskedet egentligen. Det viktigaste bokföringen som sker löpande under året.

Det var bra att du @FrankM uppmärksammade mig på detta måste jag säga, för självklart blir det en differens på skattekontot 1630 i Visma eEkonomi kontra kontot på skatteverket med sättet ovan precis som du säger. Gällande lösning för dig så behöver du inte ändra på detta eller korrigera den verifikation du skapat enligt ovan utan när du stämmer av kontot får du helt enkelt bortse från det saldo du bokfört på 1630 och kontrollera att summorna stämmer med varandra utöver det. 

Kommande rekommenderar jag ändå att utgå efter inlägget Bokföring av slutlig skatt och f-skatt, där är ett renskrivet inlägg men hantering som gör att du inte får denna differens på kontot 1630 vid årets slut och istället bokför slutskatten dras/ sätts tillbaka. 

Ha en bra eftermiddag! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
UTFORSKARE

Tack My!

Mvh

Frank