Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av inbetald moms (gjord i år) av momsen för föregående år?.

Hej, hur bokför jag inbetalningen (gjord i år) av momsen för föregående år?
Har AB med årsvis momsredovisning. 
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen !

Nu har jag fått slutskattebeskedet och gjort "nollningen" av alla skattekonton enligt Pers beskrivning ovan. Allt ser fint ut.

Men sedan när jag tittar på årsrutinerna så ska man jämföra att saldot på skattekontot ska stämma överens med saldot på skattekontot i bokföringen. Men de kommer ju inte att stämma då slutskatten som jag betalt in till skattekonto ej har blivit dragen ännu, det beloppet dras ju den 2016-03-14 så jag har ju nu ett överskott på mitt skattekonto (som ju ej syns i bokföringen).

Det här är jätte märkligt då alla trådar i forumet säger att man ska nolla skattekontona när slutskattebeskedet kommer i december. Så hur gör man nu ? Ska jag korrigera verifikationerna som gör nollningen av skattekontona ? Jag har ju redan betalt in restskatten på Skattekontot så den måste finnas kvar.

Stort tack på förhand.

Mvh
Christian
Highlighted
NY MEDLEM

Nej, Pers förklaring hjälper inte? Läs vårat problem igen:

Det är inte OK att göra nedan kontering 2015-12-07 (dagen då jag fick brevet "Beräkning slutlig skatt" från Skatteverket).

1630 K
2510 D

Det är fel att kreditera 1630 2015-12-07 eftersom det kontot då får fel balans. Det är ju först 2016-03-14 som Skatteverket drar pengarna (enligt mitt brev).

Jag vill att alla mina konton har rätt balans 2015-12-31. Men som ni förstår, om jag krediterar 1630 2015-12-07, när slutskattebeskedet kom, så kommer ju 1630 ha "för lite" pengar.

Hur ska man göra istället?

Det är fel att kontera saker på 1630 om det inte varit någon faktiskt aktivitet på skattekontot! Så snälla, kom med en annan lösning än "Pers förklaring" 🙂
Highlighted
NY MEDLEM

Undrar exakt samma sak.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag skulle behöva ett klargörande: vi har räkenskapsår från 1/8-31/7, årets skatt 2013-07-31 ej bokförd (d.v.s. 0 på konto 8910), slutskattesbesked för 2013 kom nov 2014 och bokfördes på konto 2510 (debet 16 163 kr) mot konto 1630 (16 163 kr kredit). Bör jag bokföra något på konto 8910 också och i så fall vad?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Var årets faktiska skattekosntad 0 eller missade ni att bokföra skatten i samband med bokslutet?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Mitt svar ovan bygger på en instruktion i boken Redovisa rätt. Jag förstår din problematik här, när pengarna dras vid ett senare datum. Alternativet vore i så fall att nolla ut 25xx-kontona först när pengarna dras från skattekontot, i ditt fall 2016-03-14. Då bör skattekontot stämma mot bokföringen hela vägen. Jag hittar dock ingen källa som bekräftar att det är rätt väg att gå.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag missade att bokföra skatten i samband med bokslutet (slutlig skatt blev som sagt senare beräknad av skatteverket till 16163 kr).
Highlighted
ANSTÄLLD

Då bör skatten även bokföras på konto 8910 (debet) och 2510 (kredit). Annars har du bokat bort en skatteskuld som inte existerar i bokföringen.
Highlighted
NY MEDLEM

Det har jag gjort, men då hamnar ju skatten på fel bokföringsår? Det spelar alltså ingen roll? Posten dyker upp i resultaträkningen som "skatt som belastar årets resultat", det var det som gjorde mig förvirrad.