Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Kontera konto skatteskulder (2510) mot konto betald f-skatt (2518)?

Hej,

Jag har en bokföringsfråga angående skatteskulder konto 2510. Just nu har vi minus saldo på det kontot. Jag undrar om man ska nolla konto 2510 mot konto betald f-skatt (2518) eftersom skatten är betald? Skatteskulder också redovisas i årsredovisning men egentligen det finns inga skatteskulder?

Hälsningar,

Gregor

Highlighted
CHAMPION

Svar: Kontera konto skatteskulder (2510) mot konto betald f-skatt (2518)?

I bokslutet  ska 2518 föras om till 2510 och  då har i regel endast 11/12 av F-skatten betalats. Om det på bokslutsdagen är en skatteskuld kvar visar 2510 denna skuld (årets kostnad minus betald F-skatt). Om man betalat in mer än kostnaden blir det en skattefordran som förs till kto 1640. 

Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföring av slutgiltig skatt för AB

Hej!

Svaret/lösningen på den ursprungliga frågan i denna tråd hjälper inte mig tyvärr då jag använt andra bokföringskonton än som anges där.

Jag har AB, använder Visma eEkonomi och har kalenderår som räkenskapsår. Jag har under 2019 använt mig av era förslag på hur man ska boka inbetalning och debitering av prelskatt, dvs. debet 1630 och kredit 1920 för inbetalning och kredit 1630 samt debet 2510 när skattekontot debiteras av Skatteverket.

Dessutom har jag löpande bokat beräknad särskild löneskatt för pensionskostnader när månadspremier har betalats, debet 7533 och kredit 2514.

Vid bokslut per den 31 december 2019 bokade jag (eller Visma gjorde automatiskt) årets skatt genom kredit 2510 och debet 8910. 

Hur gör jag sen när slutskattebeskedet kommer? Blir ju helt fel för mig om jag skulle göra enligt Pers svar/lösning. Dessutom saknas beskrivning av hur man bokar den särskilda löneskatten.

Tack på förhand!  

Highlighted

Hej Jimmy,

Vi har uppmärksammat detta och rekommenderar att du utgår från länken Bokföring av slutlig skatt och f-skatt  som min kollega My rekommenderar ovan (inlägget ligger som en godkänd lösning) . Här får du svar på hur du ska hantera detta rent bokföringsmässigt och som då kommer passa bättre för dig som använder eEkonomi. 

/Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Hej, 

Tack, ska kolla in länken. /Jimmy