Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföring bilkörning med egen bil och uttag via lönebesked

Hej VISMA

 

Är följande korrekt ? Vänligen svara/kommentera på varje.

 

a) Körning med egen bil bokförs på 2890 kredit/7331 debet  (månad 1)

b) Behöver man ladda upp ifylld och signerad bil körjournal som underlag när man bokför?

c) Eller räcker det att spara körjournalen i en pärm?

d) Uttag av ovan tags ut via lönebesked, genom att fylla i antal km? (Följane månad, mån 2)

e) När man tar ut ersättningen av bilkörning egen bil via lönebeskedet, minskas då automatisk skulden 2890 kredit (7331) som körningen bokförts på?

 

Mvh

Pontus

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Har du enskild firma eller AB?

Om du har enskild firma så är körning med egen bil endast en deklarationspost.

Har du AB så kan du ta ut körersättning via lönebesked, i det fallet blir det bokat som kostnad på 7331. du ska alltså inte mellanlanda körningen på 7331/2890. Om du gör det så måste ersättningen du plockar ut via lönebeskedet endast gå mot 2890 (debet) och inte 7331.

Alla bokningar du gör ska det finnas underlag på, dvs verifikationer. Har man inget som bekräftar bokningen så kan man ju boka precis vad som helst.

 

Hej Carina och tack för svar.

 

Jag har ett AB, en-mans med omsättning på ca 1,4 MSEK.  Jag förstår inte riktigt vad du menar...?  

 

Alltså, jag bokför föregående månads (mån 1) bilkörning på 2890 kredit / 7331 debet.  Laddar upp signerad körjournal. Belopp säg 1 000kr som exempel.

Sedan vill jag ta ut detta (samma belopp 1 000kr) på följande månad (mån 2) på kommande lön. I lönebesked väljer jag "Milersättning skattefri".   Då är frågan om detta belopp minskas automatisk på 2890 kontot.

 

Vänligen svara tydligt.

 

Mvh

Pontus

 

CarinaEsp
CHAMPION

Hej Pontus,

Som jag ser det så ska du inte göra någon bokning innan du kör lönen eftersom kostnaden då blir bokad två gånger och skulden ligger kvar.

Körersättningen är en del av lönekörningen.

Om du bokar upp kostnaden mot ett skuldkonto så har företaget en skuld till dig och det är då den som ska regleras vid lönekörning och inte en körersättning.

Blev jag tydligare nu? 😊

//Carina 

Hej Carina,

 

Tack för svar. 

 

Så du menar att man inte skall bokföra körjournalen, milen och skulden utan bara ta ut det på lönebeskedet. Och ifylld körjournal som underlag, räcker med att spara i pärmen då?

Då finns inget underlag i programmet som stöder uttaget i  lönebeskedet...

 

Mvh

Pontus

 

 

Ja, precis så menar jag.

Du kanske kan skanna körjournalen och koppla den till verifikationen som avser löneutbetalningen.

 

Tyvärr vet jag inte hur systemet du bokför i fungerar, har inte testat det själv.

 

Lycka till!

//Carina

Hej Carina,

 

Ok då fattar jag. Tack för tålamod. Jag får glömma hur jag gjorde i Bokio. 

(bokförde innan och i lönebesked "mappades" minskade samma belopp i 2890)

 

Mvh

Pontus