Hej!
Mitt bolag arbetar enligt VMB-metoden och jag har en fråga rörande nettoomsättningen.
Går man in under resultat i Visma EEkonomi så är nettoomsättningen resultatet mellan kontona 3211 försäljning positivt VMB minus konto 3212 försäljning negativ VMB. Dock är min fråga varför själva "varuvärdet" exkluderas här? Säg att du köper in en begagnad vara för 60 000 och säljer för 65 000, då verkar inte nettoomsättningen/programmet ta hänsyn till själva varuvärdet, utan endast posterna 3211,3212 och tillhörande skillnad mellan dessa.
Jag vill egentligen bara ha en redogörelse/klargörande i hur programmet tänker kring detta. För omsättningen blir ju extremt liten om den bara går mellan dessa 2 konton eftersom det endast är vinsten/förlusten som fördelas här, faktiska varuvärdet verkar ju exkluderas och då sjunker ju omsättningen om man te,x skulle gå in och se min kommande årsredovisning på allabolag. Jag förstår att beskattningsdelen/momsen som skall betalas till Skatteverket är korrekt, men jag vill veta skillnaden mellan nettoomsättning för VMB och för ett bolag som inte arbetar enligt denna metoden, då torde ju varuvärdet bli inkluderat och bolaget bör således få en högre omsättning?
Hej Karl,
Jag har bokfört enligt bifogat som jag tidigare fått OK på:
Och går jag in under resultaträkning och nettoomsättning så finns enbart 3211 och 3212 inkluderat i nettoomsättningen (rörelsens intäkter). Det är därför jag skrivit inledningsvis att nettoomsättningen enbart tar med konto 3211, 3212 - vilket jag också tycker är märkligt. Den borde naturligtvis ta hänsyn av 1465 likväl (eller 3020 om man nu haft det kontot)
Mvh
Men eftersom jag tittar på resultaträkning och rörelsens intäkter kanske det är därför konto 3211, 3212 enbart finns med? Då den exkluderar övriga summor vid framräkning av rörelsens faktiska intäkter...
Det är detta som åter igen bevisar varför man väljer Visma, även om det är något dyrare än övriga program - man får en sjuk expertis.
Tackar dig stort och vill bara ställa en sista fråga :
Jag har naturligtvis bokat enligt min tidigare bifogad bild hela föregående räkenskapsår (1101/1031) (cirka 20 verifikationer), min fråga är hur jag enklast korrigerar detta så att jag höjer min nettoomsättning? Torde vara så enkelt att jag lägger till 3020 samt 4211 på respektive post så blir allt i sin ordning. Men då bokföringsperioden/räkenskapsåret är låst, hur gör jag enklast? Kan jag låsa upp och bokföra i sista dagen för räkenskapsåret totalsumman genom 1 bokning eller behöver jag korrigera varje verifikation som innehåller en försäljning?
Tack åter igen för ditt svar!
Menar alltså en engångsbokning där jag själv räknar ihop 1465 och 3211 för varje försäljning under mitt räkenskapsår, bokar dessa sista dagen i räkenskapsåret mot 3020/4211 och har på så vis löst nettoomsättningen. I fortsättningen använder jag formeln som du skrev ovan, för att nettoomsättningen skall bli rätt, det här räkenskapsåret (räkenskapsår 2)
Hur blir det dock vid konto 3212, negativ försäljning VMB? Då räcker det med att bara ta 1465 eller hur? Det är enbart vid positiv försäljning som jag räknar in 3211 för att få fram 3020/4211 siffran?
TILLÄGG - noterade nu att jag enbart behöver ta siffran 1465 av vad det verkar i din post ovan, så är ledsen för jag kommenterat ett flertalet gånger gällande multiplicering av 1465 och 3211. Du behöver egentligen bara svara på frågan gällande engångsbokningen för 3020/4211 då, om jag kan göra så (räkna ihop 1465 vid varje försäljning och boka vid sista dagen för räkenskapsåret)
Tack så mycket Karl, då är vi på rätt bana. Se bifogad bild för negativ försäljning.
Hej igen Karl,
Då har jag gått igenom totalen för 1465 och det är 977 650,83 kr, återkom gärna hur jag skall göra motbokning 3020/4211. Misstänkter en post per sista dagen för räkenskapsåret á 977 650,83 där 3020 är kredit, 4211 är debit.
Tänkte bara uppdatera dig Karl enligt bifogad bild, nu verkar nettoomsättningen se betydligt bättre ut, eller hur? 🙂
Gjorde en engångsbokning med totala beloppet avseende 1465 och nu blev omsättningen betydligt mer realistisk.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.