Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Potter
NY MEDLEM

Bokföring vid VMB-fakturering

Hej!

Mitt bolag arbetar enligt VMB-metoden och jag har en fråga rörande nettoomsättningen.

Går man in under resultat i Visma EEkonomi så är nettoomsättningen resultatet mellan kontona 3211 försäljning positivt VMB minus konto 3212 försäljning negativ VMB. Dock är min fråga varför själva "varuvärdet" exkluderas här? Säg att du köper in en begagnad vara för 60 000 och säljer för 65 000, då verkar inte nettoomsättningen/programmet ta hänsyn till själva varuvärdet, utan endast posterna 3211,3212 och tillhörande skillnad mellan dessa.

Jag vill egentligen bara ha en redogörelse/klargörande i hur programmet tänker kring detta. För omsättningen blir ju extremt liten om den bara går mellan dessa 2 konton eftersom det endast är vinsten/förlusten som fördelas här, faktiska varuvärdet verkar ju exkluderas och då sjunker ju omsättningen om man te,x skulle gå in och se min kommande årsredovisning på allabolag. Jag förstår att beskattningsdelen/momsen som skall betalas till Skatteverket är korrekt, men jag vill veta skillnaden mellan nettoomsättning för VMB och för ett bolag som inte arbetar enligt denna metoden, då torde ju varuvärdet bli inkluderat och bolaget bör således få en högre omsättning?

19 SVAR 19
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Nej, nettoomsättningen som tas upp i verifikationen för försäljningen av VMB-varan, inkluderar ju även konto 3020. Konto 3020 tillsammans med konto 3211 blir alltså nettoomsättningen. I ditt exempel skulle verifikationen avseende försäljningen sett ut såhär:

1930 - 65 000 (D)
3020 - 60 000 (K)
3211 - 4 000 (K)
2616 - 1 000 (K)

D v s en nettoomsättning på 64 000 efter avdrag av momsen på vinsten.

Du kan läsa mer om hur konteringen ser ut i exempelvis denna tråden, där det längre ner finns tydliga skärmdumpar.

/Karl
Potter
NY MEDLEM

Hej Karl,

Jag har bokfört enligt bifogat som jag tidigare fått OK på:

Och går jag in under resultaträkning och nettoomsättning så finns enbart 3211 och 3212 inkluderat i nettoomsättningen (rörelsens intäkter). Det är därför jag skrivit inledningsvis att nettoomsättningen enbart tar med konto 3211, 3212 - vilket jag också tycker är märkligt. Den borde naturligtvis ta hänsyn av 1465 likväl (eller 3020 om man nu haft det kontot)

Mvh

Men eftersom jag tittar på resultaträkning och rörelsens intäkter kanske det är därför konto 3211, 3212 enbart finns med? Då den exkluderar övriga summor vid framräkning av rörelsens faktiska intäkter...

(anledningen till att jag använder 1465 vid försäljning är för att 1465 används vid inköpet och således måste netta varann)
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag bokför i ett annat program så hade konteringen sett ur så här, tyvärr har jag fel kontoplan men jag skriver text vilket konto jag menar

1930 +66500 bank
1465 -63562 lager
4001 +63562 kostnad inköp positiv VMB
3001 - 66500 förs positiv VMB
3008 +2938 motkonto på vinsten
3010 -2349,92 förs
2610- 587,48 moms utg
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Miljan!

Använder man ett tillgångskonto vid inköpstillfället för att ta upp lagersaldot (vilket man också bör om det handlar om större inköp), så är det helt korrekt att boka bort detta vid försäljningstillfället. Så din kontering ser helt rätt ut så långt, men du glömmer en grej - att ta upp själva kostnaden för inköpet (eftersom det inte togs upp vid själva inköpstillfället). Den kostnaden ska motkonteras mot ett försäljningskonto, t ex 3020 enligt mitt tidigare inlägg, och därmed kommer du också få en högre nettoomsättning. Företagets resultat kommer dock förbli detsamma, men denna kontering görs just för att nettoomsättningen ska stämma.

För att ta samma siffror som i föregående exempel där du har en vinstaffär, så skulle det kunna se ut såhär:

Inköp:
1930 - 60 000 (K)
1465 - 60 000 (D)

Försäljning:
1930 - 65 000 (D)
1465 - 60 000 (K)
3211 - 4 000 (K)
2616 - 1 000 (K)
3020 - 60 000 (K)
4211 - 60 000 (D)

Som sagt, kolla gärna skärmdumparna som Beki bifogat i tråden som jag hänvisade till i förra inlägget. Tycker de är väldigt tydliga och bra.

Hoppas du hänger med, annars är det bara att återkomma!

/Karl
Potter
NY MEDLEM

Det är detta som åter igen bevisar varför man väljer Visma, även om det är något dyrare än övriga program - man får en sjuk expertis.

Tackar dig stort och vill bara ställa en sista fråga :

Jag har naturligtvis bokat enligt min tidigare bifogad bild hela föregående räkenskapsår (1101/1031) (cirka 20 verifikationer), min fråga är hur jag enklast korrigerar detta så att jag höjer min nettoomsättning? Torde vara så enkelt att jag lägger till 3020 samt 4211 på respektive post så blir allt i sin ordning. Men då bokföringsperioden/räkenskapsåret är låst, hur gör jag enklast? Kan jag låsa upp och bokföra i sista dagen för räkenskapsåret totalsumman genom 1 bokning eller behöver jag korrigera varje verifikation som innehåller en försäljning?

Tack åter igen för ditt svar!

Menar alltså en engångsbokning där jag själv räknar ihop 1465 och 3211 för varje försäljning under mitt räkenskapsår, bokar dessa sista dagen i räkenskapsåret mot 3020/4211 och har på så vis löst nettoomsättningen. I fortsättningen använder jag formeln som du skrev ovan, för att nettoomsättningen skall bli rätt, det här räkenskapsåret (räkenskapsår 2)

Hur blir det dock vid konto 3212, negativ försäljning VMB? Då räcker det med att bara ta 1465 eller hur? Det är enbart vid positiv försäljning som jag räknar in 3211 för att få fram 3020/4211 siffran?

TILLÄGG - noterade nu att jag enbart behöver ta siffran 1465 av vad det verkar i din post ovan, så är ledsen för jag kommenterat ett flertalet gånger gällande multiplicering av 1465 och 3211. Du behöver egentligen bara svara på frågan gällande engångsbokningen för 3020/4211 då, om jag kan göra så (räkna ihop 1465 vid varje försäljning och boka vid sista dagen för räkenskapsåret)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jätteroligt att höra att du är nöjd med svaren och med oss som leverantör, tack för din feedback!

Helt korrekt, det får korrigeras tillbaka i tiden genom att lägga till dessa två konton på varje verifikation. Eftersom perioden är låst får du dock göra en korrigering per den sista på ditt räkenskapsår, enbart för att få siffrorna rätt. Du behöver dock inte ta hänsyn till konto 3211 på denna verifikation, utan det är alltså enbart det totala inköpet under året som ska bokföras - d v s allt som bokförts på konto 1465 egentligen. 

Hur har du tidigare bokfört din försäljning med negativ VMB?

Om du skickar en skärmdump även på det, som du gjorde med den positiva, så kan jag utifrån det förklara hur din korrigering ska se ut. Om det inte framgår på skärmdumpen får du gärna skriva vilka belopp det rör sig om - både inköp och försäljning.

/Karl

Tack så mycket Karl, då är vi på rätt bana. Se bifogad bild för negativ försäljning.

Hej igen Karl,

Då har jag gått igenom totalen för 1465 och det är 977 650,83 kr, återkom gärna hur jag skall göra motbokning 3020/4211. Misstänkter en post per sista dagen för räkenskapsåret á 977 650,83 där 3020 är kredit, 4211 är debit.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Om vi tar motsvarande exempel som jag hade tidigare men med en förlustaffär istället, så skulle det i så fall bokföras enligt nedan. Denna gången har vi alltså samma inköpspris på 60 000 men har sålt varan för 5 000 kr mindre, d v s 55 000.

Inköp:
1930 - 60 000 (K)
1465 - 60 000 (D)

Försäljning:
1930 - 55 000 (D)
1465 - 60 000 (K)
3212 - 5 000 (D)
3220 - 60 000 (K)
4211 - 60 000 (D)

När man konterar på detta sättet vid förlustaffär samt enligt tidigare beskrivning vid vinstaffär, så kommer man vid årets slut kunna utläsa följande av de olika kontonas saldon:

3211 - Summerat belopp för alla vinstaffärer
3212 - Summerat belopp för alla förlustaffärer
3220 - Försäljning utan varken vinst eller förlust (samma belopp som nedan)
4211 - Totalt inköp av VMB-varor

En parentes till detta är momskoderna - alla konton ska vara utan momskoder förutom konto 3211 (momskod 07) och konto 2616 (momskod 10, 11 eller 12 beroende på moms).

Om vi då återgår till din bokföring så kan vi alltså konstatera att du inte har bokfört alls galet, bara det att du missat att boka upp kostnaden för inköpet - både vid vinst och förlustaffärer. Det du får göra nu är att ta reda på det totala inköpet av VMB-varor under året (görs enklast genom att följa upp konto 1465 i transaktionsanalysen under Bokföring - Transaktionsanalys). Det beloppet ska sedan bokföras genom att debetera konto 4211 och kreditera konto 3220.

Hoppas detta redde ut det hela så är du tillbaks på banan igen!

/Karl
Potter
NY MEDLEM

Du Karl är en magisk människa.

Jag vill tacka dig tusen gånger om för all hjälp som lett till att min årsredovisning blir klar och rätt i tid.

Vill tillönska dig världens bästa vecka!

Stor killkram.
Potter
NY MEDLEM

Tänkte bara uppdatera dig Karl enligt bifogad bild, nu verkar nettoomsättningen se betydligt bättre ut, eller hur? 🙂

Gjorde en engångsbokning med totala beloppet avseende 1465 och nu blev omsättningen betydligt mer realistisk.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Där du, nu ser det mycket bättre ut - bra jobbat!

Önskar dig detsamma Miljan, tveka inte att återkomma om du har några andra funderingar!:)

/Karl

En följfråga bara Karl så att mina konteringar blir rätt framgent med denna nya post, verkar bifogad bild OK? Det enda jag reagerar på är att beloppet blir dubbelt så högt dvs 68 918,23 istället för faktiskt belopp (33 918,23), men det kanske inte har någon betydelse utan enbart summerar totala beloppen som kommer att bokas. Programmet själv separerar de olika posterna så att försäljningen är ett belopp, och 3220 osv är en annan post som sedan matchas mot nettoomsättningen.

Verkar se rimligt ut, gick in i Intäkter, kostnader och resultat och plötsligt visar diagrammet kostnader likväl som intäkter och resultat. Så nu tror jag alla mina konteringar framgent kommer bli bra... Du kan väl bara dubbelkolla ändå 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det ser bra ut Miljan, helt rätt tänkt!

/Karl