Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Potter
NY MEDLEM

Re: Bokföring vid VMB-fakturering - eEkonomi

Tack så mycket Karl, då är vi på rätt bana. Se bifogad bild för negativ försäljning.

Potter
NY MEDLEM

Hej igen Karl,

Då har jag gått igenom totalen för 1465 och det är 977 650,83 kr, återkom gärna hur jag skall göra motbokning 3020/4211. Misstänkter en post per sista dagen för räkenskapsåret á 977 650,83 där 3020 är kredit, 4211 är debit.

Karl Wilsborn
ANSTÄLLD

(uppdaterad av Karl Wilsborn ANSTÄLLD ‎2021-08-27 00:26 )
Tack!

Om vi tar motsvarande exempel som jag hade tidigare men med en förlustaffär istället, så skulle det i så fall bokföras enligt nedan. Denna gången har vi alltså samma inköpspris på 60 000 men har sålt varan för 5 000 kr mindre, d v s 55 000.

Inköp:
1930 - 60 000 (K)
1465 - 60 000 (D)

Försäljning:
1930 - 55 000 (D)
1465 - 60 000 (K)
3212 - 5 000 (D)
3220 - 60 000 (K)
4211 - 60 000 (D)

När man konterar på detta sättet vid förlustaffär samt enligt tidigare beskrivning vid vinstaffär, så kommer man vid årets slut kunna utläsa följande av de olika kontonas saldon:

3211 - Summerat belopp för alla vinstaffärer
3212 - Summerat belopp för alla förlustaffärer
3220 - Försäljning utan varken vinst eller förlust (samma belopp som nedan)
4211 - Totalt inköp av VMB-varor

En parentes till detta är momskoderna - alla konton ska vara utan momskoder förutom konto 3211 (momskod 07) och konto 2616 (momskod 10, 11 eller 12 beroende på moms).

Om vi då återgår till din bokföring så kan vi alltså konstatera att du inte har bokfört alls galet, bara det att du missat att boka upp kostnaden för inköpet - både vid vinst och förlustaffärer. Det du får göra nu är att ta reda på det totala inköpet av VMB-varor under året (görs enklast genom att följa upp konto 1465 i transaktionsanalysen under Bokföring - Transaktionsanalys). Det beloppet ska sedan bokföras genom att debetera konto 4211 och kreditera konto 3220.

Hoppas detta redde ut det hela så är du tillbaks på banan igen!

/Karl
Potter
NY MEDLEM

Du Karl är en magisk människa.

Jag vill tacka dig tusen gånger om för all hjälp som lett till att min årsredovisning blir klar och rätt i tid.

Vill tillönska dig världens bästa vecka!

Stor killkram.
Potter
NY MEDLEM

Tänkte bara uppdatera dig Karl enligt bifogad bild, nu verkar nettoomsättningen se betydligt bättre ut, eller hur? 🙂

Gjorde en engångsbokning med totala beloppet avseende 1465 och nu blev omsättningen betydligt mer realistisk.

Karl Wilsborn
ANSTÄLLD

Där du, nu ser det mycket bättre ut - bra jobbat!

Önskar dig detsamma Miljan, tveka inte att återkomma om du har några andra funderingar!:)

/Karl
Potter
NY MEDLEM

En följfråga bara Karl så att mina konteringar blir rätt framgent med denna nya post, verkar bifogad bild OK? Det enda jag reagerar på är att beloppet blir dubbelt så högt dvs 68 918,23 istället för faktiskt belopp (33 918,23), men det kanske inte har någon betydelse utan enbart summerar totala beloppen som kommer att bokas. Programmet själv separerar de olika posterna så att försäljningen är ett belopp, och 3220 osv är en annan post som sedan matchas mot nettoomsättningen.
Potter
NY MEDLEM

Verkar se rimligt ut, gick in i Intäkter, kostnader och resultat och plötsligt visar diagrammet kostnader likväl som intäkter och resultat. Så nu tror jag alla mina konteringar framgent kommer bli bra... Du kan väl bara dubbelkolla ändå 🙂
Karl Wilsborn
ANSTÄLLD

Det ser bra ut Miljan, helt rätt tänkt!

/Karl
Eva Niklasson
NY MEDLEM

När jag bokför i ett annat program så hade konteringen sett ur så här, tyvärr har jag fel kontoplan men jag skriver text vilket konto jag menar

1930 +66500 bank
1465 -63562 lager
4001 +63562 kostnad inköp positiv VMB
3001 - 66500 förs positiv VMB
3008 +2938 motkonto på vinsten
3010 -2349,92 förs
2610- 587,48 moms utg