Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Potter
NY MEDLEM

Bokföring vid VMB-fakturering

Hej!

Mitt bolag arbetar enligt VMB-metoden och jag har en fråga rörande nettoomsättningen.

Går man in under resultat i Visma EEkonomi så är nettoomsättningen resultatet mellan kontona 3211 försäljning positivt VMB minus konto 3212 försäljning negativ VMB. Dock är min fråga varför själva "varuvärdet" exkluderas här? Säg att du köper in en begagnad vara för 60 000 och säljer för 65 000, då verkar inte nettoomsättningen/programmet ta hänsyn till själva varuvärdet, utan endast posterna 3211,3212 och tillhörande skillnad mellan dessa.

Jag vill egentligen bara ha en redogörelse/klargörande i hur programmet tänker kring detta. För omsättningen blir ju extremt liten om den bara går mellan dessa 2 konton eftersom det endast är vinsten/förlusten som fördelas här, faktiska varuvärdet verkar ju exkluderas och då sjunker ju omsättningen om man te,x skulle gå in och se min kommande årsredovisning på allabolag. Jag förstår att beskattningsdelen/momsen som skall betalas till Skatteverket är korrekt, men jag vill veta skillnaden mellan nettoomsättning för VMB och för ett bolag som inte arbetar enligt denna metoden, då torde ju varuvärdet bli inkluderat och bolaget bör således få en högre omsättning?

19 SVAR 19