Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringskonto bolagsbildningskostnader

Vilket konto bokförs bolagsregistering på? En avdragsgill kostnad? Företaget har funnits ett par år men namnregistrering är nytt.

19 SVAR 19
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Avgifter till bolagsverket i samband med bolagsregistrering är inte avdragsgilla och kan bokföras på konto 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla.
Fd medlem
Inte tillämpbar

1930 - 75 kr
6992 - 75 kr

Stämmer det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

6991 i debet. Kostnaden är avdragsgill. Se Pers pudel längre ner i samma tråd :-).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Min tur att göra pudel. Vid bolagsbildning är kostnaden EJ avdragsgill = 6992. I övriga fall är den avdragstill = 6991.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföring registreringsbevis.


Hej hej!

Jag har en liten utgift på 75:- för ett registreringsbevis från Bolagsverket som jag försöker bokföra, men jag kan inte hitta något konto som passar. Vilket bör jag använda?

Tack på förhand!
/Mia

Jag hoppas du får svar på din fråga i denna tidigare forumtråd.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, Per! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

vart är svaret
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled Hur bokför jag Registreringsbeviset för mitt AB? 1900:-.
Fd medlem
Inte tillämpbar

vart är svaret

Hej Tina! I mitt första svar längst hittar du svaret:
"Avgifter till bolagsverket i samband med bolagsregistrering är inte avdragsgilla och kan bokföras på konto 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla."
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

En annan Tina vill hävda att kostnaden för registreringsbevis i en icke nystartad firma är avdragsgill och bokförs på 6991 :).

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK nu blir jag lite kluven, vad gäller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Tina H!!
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Tina har rätt! Registreringsbeviset är en avdragsgill kostnad, tyvärr missade jag att det var just det du frågade om i ditt inlägg, Micke. 6991 är ett utmärkt val av konto dessutom. Övriga bolagsbildningskostnader och registreringsavgifter är däremot inte avdragsgilla.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK hur konterar jag bort den andra? Bara att korrigera med en Kredit/Debit motsvarande?

Ja, det kan du göra!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra utan moms.

Jag har köp ett registreringsbevis av Bolagsverket. Köpet var utan moms. Hur bokför jag det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

6991 / 1930