Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Neta__
NY MEDLEM

Bokning av f-skatt i enskild firma

Hej

Jag försöker få ordning på hur f-skatt ska hanteras i bokföringen i en enskild firma. Har förstått att man inte behöver bokföra den om man betalar med egna pengar, men om man betalar med företagets ska man göra det. Det här har jag inte förstått tidigare, utan f-skatten har bokats en del gånger som betalning med egna pengar och andra gånger från företagskontot 1930.

Jag behöver hjälp med förklaringar för att reda ut detta. Företaget är enskild firma och jag har inga anställda. När jag betalar f-skatt med företagets pengar bokar jag det på 1930 och 2012. Vad bokar man på 2518? Där har jag nämligen en del poster bokade. Och kontot 1630, hur använder jag det? Hur ska jag boka vid bokslut/hur ska det se ut när jag går in på det nya året?

Mycket tacksam för hjälp 🙂

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
AnnicaL
CHAMPION

Svar: Bokning av f-skatt i enskild firma

Hej

En enskild firma är inget eget skattesubjekt och betalar ingen egen skatt - det är du som innehavare som är skattepliktig. Om du driver momspliktig verksamhet är det en stor fördel att kunna stämma av skattekontot mot bokföringen och då finns det ett konto 2012 som kan användas för ändamålet.

Konto 2518 används bara av AB som ju är skattskyldigt i sig självt. Samma gäller konto 1630. 

Så i EF är det bra att använda 2012 som då ska motsvara skattekontot hos SKV. Du bokför inbetald F-skatt debet 2012 kredit 1930 bank om du betalar från företagskontot, men kredit 2018 Egen insättning om du betalar från ditt eget konto. När du gör momsdeklarationen bokför du debet 2650 kredit 2012 om det är en momsskuld, eller kredit 1650 debet 2012 om det är ett tillgodohavande. 

Eftersom du inte bokför någon skattekostnad vid bokslutet gör du inget på 2012 då. Det är bra att låta saldot på det kontot stå kvar även om du för över 2013, 2018 och 2019 till 2010 vid årsskiftet. Då kommer du kunna stämma av mot skattekontot även på det nya året. 

Visa lösning i originalinlägg

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Hej

En enskild firma är inget eget skattesubjekt och betalar ingen egen skatt - det är du som innehavare som är skattepliktig. Om du driver momspliktig verksamhet är det en stor fördel att kunna stämma av skattekontot mot bokföringen och då finns det ett konto 2012 som kan användas för ändamålet.

Konto 2518 används bara av AB som ju är skattskyldigt i sig självt. Samma gäller konto 1630. 

Så i EF är det bra att använda 2012 som då ska motsvara skattekontot hos SKV. Du bokför inbetald F-skatt debet 2012 kredit 1930 bank om du betalar från företagskontot, men kredit 2018 Egen insättning om du betalar från ditt eget konto. När du gör momsdeklarationen bokför du debet 2650 kredit 2012 om det är en momsskuld, eller kredit 1650 debet 2012 om det är ett tillgodohavande. 

Eftersom du inte bokför någon skattekostnad vid bokslutet gör du inget på 2012 då. Det är bra att låta saldot på det kontot stå kvar även om du för över 2013, 2018 och 2019 till 2010 vid årsskiftet. Då kommer du kunna stämma av mot skattekontot även på det nya året. 

Visa lösning i originalinlägg

Netany
NY MEDLEM

Tack så jättemycket för bra förklaring! Då ska jag sätta mig och klura ut hur jag ska boka om från 2518 så det blir rätt.

HXL123
NY MEDLEM

Bokföra skatteinbetalningen som görs i januari enskild firma

Använder eEkonomi för första gången för bokföringsåret 2019 och skall göra mitt första bokslut och deklaration I enkla firman som jag använde tidgare så tog programmet själv med den skatteinbetalningen jag bokförde i januari så som en post för föregående år i samband med upprättande av deklarationen.

Hur gör jag i eEkonomi? Skapar en transaktion för en upplupen kostnad 2019 och vänder den vid inbetalningen i januari 2020?, så saldot för 2019 blir rätt eller?

Mattias68
NY MEDLEM

Hej! Hur gjorde du när du bokade om från 2518? Jag har samma problem själv.

AnnicaL
CHAMPION

Du gör ombokningen genom en manuell verifikation där du för om beloppen från 2518 till 2012

Mattias68
NY MEDLEM

Tack!

Neta__
NY MEDLEM

Hej

Beklagar sent svar. Jag gjorde som du redan har fått i svaret nedan, alltså flyttade från 2518 till 2012.

Bärlebo
NY MEDLEM

Matcha konto 2012 med konto på skatteverket

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-05-15 11:28 )

Hej

jag har en enskild firma.
Boka mitt f-Skatt på konto 2012 varje månad.
Efter att skatten betalades i november. Hur gör jag upp konto 2012 - så att det matchar konto på Skatteverket?

Tack för hjälp

Hälsning Pax