Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Borgenskrav konkurs, vilken kostnadstyp?

Jag har fått ett borgenskrav som ska bokföras. Jag undrar vad jag ska sätta detta som för kostnad? Aktiebolaget jag bokför i äger aktier i ett företag som gick i konkurs. När aktierna togs över togs även borgensåtagandet över.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Är det ställda säkerheter du funderar på när du skriver borgensåtagande?
I så fall gäller mer att en borgenförbindelse inte bokförs eftersom det inte med rimlig säkerhet går att  faställa om och hur mycket som kan behöva betalas för ett borgensåtagande.
Då borgenförbindelse räknas  som en ansvarsförbindelse och dessa inte bokförs hanteras dessa direkt i årsredovisningen. Kika gärna in på denna tråd för mer information och se om den passar din tanke. 

Enligt Redovisa Rätt skall de lämnas som en upplysning om ställda säkerheter i ditt årsbokslut.

Annars får du gärna förklara lite mer hur ditt borgenskrav ser ut och vad de vill att du bokför in.

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Borgensåtagande är inte något som man bokför. Du ska i bokslutet och årsredovisningen redovisa att detta har skett ansvarsförbindelser i Balansräkningen. Där emot så ska ni bokföra själva ränte och amorteringskostnader.

Med vänliga hälsningar
Philip
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Tack för svar. Jag ska försöka beskriva min situation lite utförligare.
Aktiebolaget jag sköter redovisningen i äger aktier i ett annat företag. Detta företag gick i konkurs, och vi har betalat en borgenssumma. Hur bokför jag denna kostnaden?