Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte av vara

Hej! 

Jag köpte en skrivare för 990:- och kom på att jag ville ha en värre skrivare. Jag åkte upp på affären där jag hade köpt den och tog en skrivare som kostade 3090:-. Då drog dom av 990:- av 3090:- så jag fick betala 2100:-. Hur bokför jag detta då det står på kvittot att jag har betalat 2100:-? Det är även specat att det är -990kr på kvitto för den förra skrivaren. 

Hoppas ni förstår hur jag menar, annars så är det bara att säga till så skall jag försöka specificera mer. Tack på förhand!
9 SVAR 9

Bokför 2100kr minus moms på 420kr på konto 5410 . 420kr på 2641 och sedan mot det likvidkonto som användes vid inköpet .
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så långt är jag med. Dock så är det 3090:- som jag måste bokföra. 990+2100 har dragits från mitt checkkonto. På mitt kvitto från butiken så står det totalt 2100:- då det vart minus 990:- då jag "bytte in" den skrivaren som jag inte ville ha. 

Blir det samma ändå? 

Ja om ditt resultat medger det. Annars bokar du det på 122x och krediterar 5410 med det förra inköpet. Men så här låga belopp behöver inte läggas på plan enligt Skatteverket
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så jag kan inte bokföra detta kvitto på 3090kr - moms på 5410?

Ursäkta min okunnighet. Är väldigt nybörjare på detta så jag väldigt tacksam för din hjälp! 

Om du vill tämja sanningen så kan du göra det. Men om ledefi (skatten) så får du bekymmer om de upptäcker det hela. Sedan är upp till dig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo du kan boka som du skriver och häfta med det tidigare kvittot på 990 kr
Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för svaren! Vilket stök det vart.. Dom tog tillbaka kvittot på 990 kr. Får åka dit imorgon och se om jag kan få tillbaka det kvittot. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Annars noterar du bara på verifikatet vad som hänt så finns det inget att oroa sig för.
Mikael

Varför krångla till det hela. Gör som Mikael säger och bokför de 3090kr exkl moms på 5410 eller 1220. Skulle du ha bokfört tidigare kvitto så är det bara att vända tillbaka det med en rättelse verifikation och hänvisa till det nya.verifikatet.