I år är det ju möjligt att köpa corona-/julgåva med ett värde över 2500kr, bara det att beloppet över 2500kr ej är avdragsgillt utan där ska man betala sociala avgifter osv.
Om man tex köpt en gåva för 2700kr, hur bokförs de 200kr som överstiger maxsumman för gåvan? Vilket/vilka konton används?
Har tidigare läst mig till här i forumet:
1930: 2700 Kredit
7631: 2000 Debit
2641: 500 Debit
men sedan?
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Jag hoppar in i tråden för att ge svar kring Vismas artikel. Om man kombinerar coronagåvan med julgåvan så bör gåvan hamna under reglerna för julgåva, i enlighet med det CarinaEsp skriver. Den delen i artikeln som beskriver att coronagåvan enbart beskattas för den delen som överstiger 2 000 kr gäller för undantagsregeln som omfattar att ge coronagåvan utöver andra gåvor som är skattefria. Det gäller alltså högst troligtvis inte om coronagåvan kombineras med en julgåva då det ger ett högre belopp. För att undvika framtida missförstånd har jag kontaktat teamet som kommer att se över och redigera artikeln för att förtydliga texten.
Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om det kan gå under undantaget för coronagåvan, men det bör nog gå under reglerna för julgåva i och med att du lägger till det beloppet till julgåvan. Håller med dig @CarinaEsp att det blir en viss risk/förvirring om man kombinerar så kan vara bra att kolla med Skatteverket som sagt.
Ha en fin dag!
/ Josefine
Hej igen!
En liten uppdatering från mitt tidigare svar.
Vi har nu fått svar från vår skatteexpert som säger att Skatteverkets ställningstagande kring denna frågan är att om de kombineras så gäller undantagsregeln dvs att det som är över 2 500 skall beskattas som lön, men det kan alltid vara bra att dubbelkolla med Skatteverket för att vara på den säkra sidan.
Ha det fint!
/ Josefine
Tillägg: Om gåvan köpts in för privata pengar och därmed ska bokföras som skuld till närstående, kan man då helt enkelt göra så att man endast bokför 2500kr och utelämnar resterande helt 200kr? Eller hela summan måste bokföras då gåvans totala kostnad var högre än 2500kr?
Tänker då:
2893: 2500 Kredit
7631: 2000 Debit
2641: 500 Debit
och sedan kopplar jag till det digitala kvittot där man ser att totala summan är 2700kr. Funkar det?
Om gåvan överstiger det godkända beloppet är hela gåvan skattepliktig och ska läggas på lön samt sociala avgifter ska betalas.
Fast i en artikel som Visma skickade ut tidigare i år så står det att överskjutande belopp ska beskattas som lön: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/julgava-och-minnesgava?utm_source=Eloqua&ut...
Klippt från Skatteverket Julklappar och andra gåvor till anställda | Skatteverket
Undantaget är julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor. Dessa gåvor är skattefria för dig som anställd så länge gåvans marknadsvärde inte överstiger det skattepliktiga beloppet. Men om värdet på gåvan överstiger det beloppet så är gåvan skattepliktig från första kronan.
Hmm så då skriver Visma alltså fel i artikeln 😳
Det är nog ett tillfälligt undantag i lagen i och med Coronagåvan.
Se rättslig vägledning Gåvor till anställda | Rättslig vägledning | Skatteverket
Känner därav en viss risk om man slår ihop Coronagåvan med julgåvan eftersom det då är två olika regler.
Hej!
Jag hoppar in i tråden för att ge svar kring Vismas artikel. Om man kombinerar coronagåvan med julgåvan så bör gåvan hamna under reglerna för julgåva, i enlighet med det CarinaEsp skriver. Den delen i artikeln som beskriver att coronagåvan enbart beskattas för den delen som överstiger 2 000 kr gäller för undantagsregeln som omfattar att ge coronagåvan utöver andra gåvor som är skattefria. Det gäller alltså högst troligtvis inte om coronagåvan kombineras med en julgåva då det ger ett högre belopp. För att undvika framtida missförstånd har jag kontaktat teamet som kommer att se över och redigera artikeln för att förtydliga texten.
Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om det kan gå under undantaget för coronagåvan, men det bör nog gå under reglerna för julgåva i och med att du lägger till det beloppet till julgåvan. Håller med dig @CarinaEsp att det blir en viss risk/förvirring om man kombinerar så kan vara bra att kolla med Skatteverket som sagt.
Ha en fin dag!
/ Josefine
Hej igen!
En liten uppdatering från mitt tidigare svar.
Vi har nu fått svar från vår skatteexpert som säger att Skatteverkets ställningstagande kring denna frågan är att om de kombineras så gäller undantagsregeln dvs att det som är över 2 500 skall beskattas som lön, men det kan alltid vara bra att dubbelkolla med Skatteverket för att vara på den säkra sidan.
Ha det fint!
/ Josefine
Tack så mycket för era svar och för att ni undersökte saken närmre! Upptäckte dock att det hela föll på att gåvan är inköpt för egna pengar, och vad jag kan läsa mig till så måste betalningen ske direkt från företagets konto till säljaren, man kan alltså inte lägga det som ett eget utlägg som sedan ersätts av företaget. Det får nog bli ett presentkort på mat istället som gåva. Intressant dock att få veta närmre vad som gäller! Tack för er hjälp!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.