Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jennyb
MEDLEM

Dator och datorbatteri till företaget

Hej!

 

Jag har köpt en begagnad dator privat (2000 kr) som jag nu vill att mitt företag ska äga. Kan jag göra så och hur bokförs det? 

 

Jag har även köpt ett nytt batteri till datorn (700 kr) så den håller i ett par år 🙂 Hur bokför jag det? 

 

Försöker tänka på hållbarhet och inte köpa massor av nya saker men hoppas kunna dra av det på företaget, då jag endast använder dessa på jobbet. 

 

TAck för hjälp i frågan. 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Datorn du köpt in privat kan du absolut ta på företaget då den skall användas i verksamheten. Den bokförs på följande sätt. Visar med två exempel då jag ej vet vilken bolagsform detta gäller. 

1. I en enskild firma lägger du enklast in en ny verifikation på följande sätt.
 

 

2. Gäller det ett aktiebolag så ser bokföringen ut på följande sätt.


 

Det nya batteriet är en del av datorn och bokförs mot konto 5410 förbrukningsinventarier. Då batteriet är nytt så får du dra av momsen på detta inköp.

Låter toppen att återanvända bagagnade varor och det är inte något problem att ta upp inköpen som kostnader i företaget så länge man kan styrka behovet av det som köps in. Var noga med att kontrollera momsen på inköpen då det i vissa fall kan vara moms på. Köper du in saker av privatpersoner så är det dock aldrig någon moms som får dras av.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

jennyb
MEDLEM

Tusen tack för utförligt och tydligt svar!

Jag har ett AB. Köpte datorn privat, så det blir inget momsavdrag. 

Tänkte göra samma med mobiltelefon, förmodar att det är samma tillvägagångssätt med bokföringen då? (Köpa begagnad privat, ingen moms.)

Hej

Det blir exakt likadant om du köper en mobiltelefon. Samma kontering och konton som du använder.

Toppen att svaret var till hjälp. Tveka inte att återkomma om du har fler funderingar.
Joachim