Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

minna_1
UTFORSKARE

Delbetalning - moms visas för hela summan

Hjälp! Matteproblem.
Jag  köpte en ny skrivare som kostade 3 495 kronor (nettopris 2796 + moms 699 kr) och betalade med mitt företagskort.
I butiken betalade jag 1 000 kronor i handpenning. Resterande 2495 kr vid hämtning veckan efter.
Problemet: betalningarna för de två kortköpen hamnar på två skilda fakturor från Handelsbanken.
Nu har jag fått fakturan för handpenningen (1 000 kr utan inrapporterad moms).
På kvittot från butiken står endast momsbeloppet för hela köpesumman, alltså inte delbetalningen.
25 procent av 2495 kr är 623,75 enligt min uträkning. Men 25 procent av 1 000 kronor är ju 250 kronor. Då är momsen plötsligt drygt 873 kr i stället för 699.
Var klickar det i min räkning här? 
Jag kan väl knappast bokföra utan moms och vänta till nästa faktura med att lägga på hela, för om jag då lägger 699 kr i moms på delsumman 2495 så är ju det mer än 25 procent ...

Tacksam för råd och hjälp!

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Handpenningen bokar du hela beloppet i debet på 1684 (Förskott/fordran leverantör) och krediterar det konto du använder för kortbetalningar.

 

På kvittot från butiken så debiterar du inköpskonto (förslagsvis 5410) och momsen i debet. Dvs totala inköpspriset. Du krediterar 1684 med handpenningen som du betalat och krediterar resten mot det konto du använder för kortbetalningar.

 

//Carina

hej och tack för superkvickt svar!

Vet inte om jag fattar rätt, eller om jag beskrev problemet konstigt. Det jag blev fundersam på var meningarna om kvitto från butiken och "det konto du använder för kortbetalningar".

 

Jag ska alltså bokföra en faktura från Handelsbanken som avser handpenningen på 1000 kr.
Mitt underlag för fakturan är kvittot från butiken. Det visar att jag delbetalat 1000 kr, men hela momsbeloppet  för köpet anges, alltså och inte den delen som handpenningen avser.


(Nästa månad kommer jag få faktura nummer två från Handelsbanken, som avser det resterande beloppet 2495. Jag har ett annat kvitto från butiken som underlag, som också anger samma totalsummor som i kvitto nr 1.)

 

Ändrar detta något i hur du tänker kring svaret? 

Hej,

 

Det finns olika sätt att hantera kortköp, därav så skrev jag "det konto du använder för kortbetalningar". Själv föredrar jag att boka varje kortköp för sig mot ett skuldkonto, när fakturan sedan kommer så bokas skulden bort.

 

Enligt din förklaring så förstår jag att du inte bokar kostnaden förrän du har fakturan från Handelsbanken. Oavsett vad det står för momsbelopp på fakturan från Handelsbanken så är det momsbeloppet på kvittot som gäller och inget annat. Fakturan som du får från Handelsbanken är endast ett kontoutdrag, samtliga kvitton/underlag ska ligga med eftersom det är dessa som bekräftar kostnaden och ger dig rätt till att göra avdrag för momsen.

Handpenningen som du betalar omfattar inget momsbelopp. Momsen redovisas på kvittot som du fick när du hämtade och slutbetalade skrivaren. På det kvittot är det ett avdrag på 1 000 kr som redan är betalat.

 

Konteringen är densamma, men vilket kreditkonto du använder beror på om du bokar upp fakturan som en leverantörsfaktura eller kör den direkt mot banken.

 

//Carina

 

Stort tack för att du tog dig tid med mitt problem!
Nu klarnade saken betydligt. 

Trevlig helg!

 

Trevlig helg till dig också 😊