Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Uffe_R
MEDLEM

Det man inte har i huvudet ...

Har skickat in årsredovisning, och fått bakläxa.

Det visar sig att jag skapat företaget och satt räkenskapsåret till 2023-01-01 - 2023-12-31, men att företaget registrerats 2023-03-28 och ska ha det som startdatum.

Det verkar ju gå att ändra i Visma så jag gör det.

Då visar det sig att jag varit klantigare än så för det finns några verifikationer med bokföringsdatum innan 28/3. Dessa är en förvirrad korrigering jag gjorde av en Visma-faktura, och som jag lyckades bokföra på 2023-01-01, och vår insättning av aktiekapital, som vi tydligen kunde göra innan företaget fanns ...

Kan någon tipsa om hur jag tar mig ur detta?

/   Uffe

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns bara ett sätt att rätta till detta är jag rädd. Det är att starta om hela eEkonomi och ställa in rätt år i systemet och sedan bokföra om allt, skapa om fakturor göra om inställningar mm.

Du kan möjligen spara ner en sie fil från Inställningar > Import  och export. För att kunna importera den så får det inte finnas någon bokföring gjord innan 2023-03-28.



Fanns det inte någon bokföring gjord innan 2023-03-28 så går den filen att importera från samma ställe men via ny import istället. Notera att kundfakturorna inte importeras.

Skulle rekommendera att du sparar ner alla fakturor som PDF filer och även skapar en PDF av verifikationslistan så du kan använda den som lathund när du bokför om allt på nytt.


Starta om systemet gör du från sidan Inställningar > Företagsinställningar. På fliken Grunduppgifter har du en knapp för att starta om.

 



Joachim

 

Uffe_R
MEDLEM

Off! Den gjorde lite ont. Fast jag har mig ju själv att skylla.

Tanken att printa och kasta allt, och börja om känns lite jobbig.

Finns det ingen möjlighet att starta en ny bokföring, och få spara den gamla till den nya är ikapp.

/   Uffe

Hej

Oj det vågar jag inte svara på då jag inte vet om det fungerar rent systemmässigt. Skulle rekommendera att du ringer in på 0470 - 70 62 00 så kan de som sitter på supporten helt säkert svara på om detta är möjligt.

/Joachim

Uffe_R
MEDLEM

Har rivit och startat om företaget.

Visade sig vara överraskande enkelt.