Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp från Ebay

Hej!

Mina frågor gäller köp av småsaker från Ebay från både EU-land och icke-EU land.

1. Hur bokför jag dessa? Kan någon visa själva bilden på bokföringen?

Enskild firma, kontantmetoden.


Tusen tack, är ny inom bokföring och många av de publicerade svaren gör mig bara mer fundersam.

3 SVAR 3

Problemet med Ebay, och andra auktionssajter, är att du inte köper av dom utan via dom. Hur du skall kontera beror på om säljaren är en privatperson eller ett företag. Vilket inte alltid är lätt att få fram och inte heller lätt att få underlag ifrån. Vi har en kund som köper saker via Tradera och då av företag men att få ett kvitto/faktura på dom inköpen är inte helt lätt. 
Men är inköpet från ett företag och du uppger ditt VAT-nummer (om du är momsregistrerad då förstås) så skall inköpet bokas mot 4056 och ut- och ingående moms konteras. Är säljaren en privatperson så blir det ingen moms utan bara det kostnadskonto som passar inköpet. Ja, eller balanskonto då om det är en inventarie av större värde... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

TACK för att du tog dig tid att svara!
Skall försöka klura ut detta nu 🙂

Det var så lite så. Fick just reda på, för att komplicera det lite till, att ibland så kan det vara av Ebay.... Den digitala handeln är inte alltid så lätt minst sagt.. Lycka till iaf!