Vi har ett privat bankkonto, där ett av underkontona är vårt företagskonto dit alla pengar vi tjänar på företaget kommer. Sedan för vi över pengarna därifrån till vårt privata delkonto, som eget uttag, från vilket vi gör alla inköp med, både privata och för företagets räkning, så gör vi eftersom våra bankkort är kopplade till det privata kontot. När vi köper varor till företaget, så bokför vi dem som egen insättning i företaget. Gör vi fel? Kommer vi behöva betala mer skatt när vi gör på detta vis, eller tar eget uttag och egen insättning ut varandra?
Som exempel, vi får in 2000 sek på företagskontot, gör ett eget uttag på 2000 till vårt privata konto, handlar sedan för 1000 sek till företaget, bokför detta som egen insättning. Ska vi då skattas för 2000 sek som vi först tog ut som eget uttag, eller blir summan vi ska skattas för 1000 sek?
Tack på förhand
/Tova
Hej Tova!
Jag hittade mycket bra info i vår artikel Eget uttag – Vad är eget uttag? under rubriken Eget uttag i handelsbolag och kommanditbolag.
Där får du bland annat svaret: Som delägare i ett handelsbolag eller kommanditbolag ska du inte betala skatt på dina egna uttag. I stället ska du som delägare betala skatt på din del av bolagets vinst.
Ta gärna en titt i artikeln, förhoppningsvis ger det svar på din fråga. Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
Återupptar tråden.
I artikeln det hänvisas till står att läsa
"...löpande bokföra egna uttag som då minskar eget kapital och bokföra egna insättningar vilka i stället ökar eget kapital."
Jag läser även på andra platser att man bokar på kontot Eget Uttag 2023 men det minskar ju inte Eget Kapital 2020. Ska jag senare boka 2023 mot 2020?
Tack
Hej!
Tack för din fråga. Även om det finns ett specifikt konto som heter just 2020 Eget kapital, så är 2023 ett underkonto inom just kontogruppen eget kapital och tillhör alltså eget kapital som man kan finna i sin balansrapport. 2023 är bara ett mer specifikt konto för att redovisa egna uttag. Dock så påverkar alla 20XX konton det egna kapitalet totalt sätt, därav att det står att egna uttag minskar det egna kapitalet. Det betyder alltså inte att det minskar specifikt 2020 kontot utan det minskar summan av det egna kapitalet som man kan se i sin balansrapport.
Hoppas detta gjorde det lite klarare, ha det fint!
/ Josefine
Tack för förklaringen.
Jag ställde en följdfråga i en ny tråd: Påverkar inte uttag Eget kapital?
Hej igen!
Jag kan se att du fick hjälp i denna tråden av vår champion, så det verkar som att det är löst för dig. Återkom annars så hjälper jag dig gärna vidare i dina funderingar.
Ha det fint!
/ Josefine
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.