När jag läser vad skatteverket skriver angående det här i denna artikeln får jag en annan bild än vad du beskriver:
https://www4.skatteverket.se/rattslig... Exemplet som tas upp motsvarar mins omständigheter, ’Datorn kommer att placeras i bostaden där verksamheten bedrivs och administreras. Näringsidkaren avser att använda datorn både privat och i näringsverksamheten. Användningen fördelar sig tidsmässigt lika, d.v.s. det kan förutsättas att datorn tidsmässigt kommer att användas och disponeras i lika stor utsträckning privat som i näringsverksamheten.’
I Skatteverkets bedömning nämns det: ’Uttagsbeskattning ska ske till marknadsvärde i de fall den skattskyldige tillgodogör sig en tjänst från näringsverksamheten för privat bruk om värdet av tjänsten är mer än ringa (22 kap. 2, 4 och 7 §§ IL jämfört med 61 kap. 2 § IL).’
Tolkningen i sig anser jag som ganska tydlig, datorn ska uttagsbeskattas. Rätta mig gärna om jag har fel. Min fråga gäller mer specifikt hur jag rent praktiskt går tillväga för att bokföra uttagsbeskattning enligt parametrar i mitt första inlägg. Tacksam för hjälp med detta.