Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk1
MEDLEM

Epassi, hur hantera detta

Vi är leverantörer av tjänster som kund kan använda friskvårdsbidrag till.

Gången är som följer:

 

Vi skapar en faktura i Visma EEkonomi, säg att den är på 1600:-

Kund går in i EPassi och löser in mot friskvård. Säg att kunden löser in hela beloppet, dvs 1600:-

Vi får en betalningbekräftelse från EPassi att kund har löst in 1600:-

 

Det tar nu mellan 30-60 dagar innan EPassi betalar ut pengar till företaget, och vi då kan boka att en faktura blivit betald. Under mellantiden är det inte ovanligt att en faktura förfaller och att det går ut påminnelse till kund, som då ställer sig oförstående eftersom fakturan, i deras värld, är betald.

 

Finns det något bra sätt att lösa detta, så att faktura bokas som betald emot något annat konto än 1930, för att sedan boka om pengar från det kontot till 1930 när pengar från EPassi landar på företagets konto?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Ni hanterar det på rätt sätt det som blir problemet är förfallodagarna på fakuran. Då pengarna kan komma er tillgodo någonstans mellan dag 30 och dag 60 så skulle jag föreslå att ni lägger 60 dagar som betalningsvillkor på själva fakturan. På så sätt kommer dessa faktuor mest troligt aldrig behöva påminnas på. 
Först när 60 dagar passerat som det kan ske vilket då bör bli mer korrekt.

/Joachim

Att ge 60 dagars kredit på våra fakturor är tyvärr ingen bra lösning på detta problem eftersom det skulle orsaka problem med likviditet.

Det bästa hade ju varit om man kunde skapa ett konto och kalla det EPassi, sedan välja att registrera en inbetalning på aktuell faktura, välja detta konto som mottagare, och sedan, när pengarna kommer in, boka om från EPassi-kontot till 1930. Är det möjligt att göra detta. Idag så kan jag välja "Kassakonto" om jag väljer detta sätt, (har bankkoppling på 1930). Är "Kassakonto" samma som 1910? Ingen snygg lösning, men något som funkar i alla fall.

Hej

Det kan fungera men skulle i så fall rekommendera att ni skapar ett eget 15-konto för detta i kontoplanen så det ni inte fått betalt för ligger som en fodran i systemet istället för på ett kassakonto som bara skall användas när man faktiskt fått eller betalt ut pengar.

Ni kan t ex använda konto 1511 kundfodrdringar som är ett konto för belopp som man vill särredovisa under en viss period.

/Joachim


 

Skärmavbild 2024-09-24 kl. 18.17.09.png

Låter som en bra lösning, men hur kan jag välja ett 15-konto när jag ska registrera betalning. Det enda jag kan välja är Kassakonto

 

Hej

Fick nog inte helt med mig att det var så du hade tänkt matcha inbetalningen. Skall det hanteras på det sättet så går det inte att använda 1511 som jag föreslog utan då blir kassakontot och 1910 bättre att använda.

Eventuellt så kan saldot på 1910 bokföras om manuellt om man vill dvs att man gör en kontering under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation

1910 kredit
1511 Debet

Då pengarna inte finns i företaget än så är det bokföringsmässigt mer korrekt att det ligger so en fordran. 
Sedan så bokför ni den riktiga inbetalningen mot 1511 när den kommer in på företagskontot.

/Joachim