Hej,
Fick en faktura från hotell för konferens kostnader, på faktura står det specificerad kostnader för t.ex.
fika - 2000, moms 25%
lunch - 4000, moms 25%
e.m fika - 500, moms 25%
lokal 3000 - moms 25%
Ringde till hotellet och frågade varför det är 25% moms på mat , de svarade att enl. skatteverket räknas det som ett paket med konferens kostnader då räknas moms på hela paketet som 25%.
Jag ringde till Skatteverket och de svarade till mig att det räknas inte som ett paket om kostnader för lunch, fika och lokal är specificerad .
Som ni ser det är två olika svar jag fick.
Vad tycker ni, ska jag bokföra det som ett paket i så fall vilket konto eller
bokför jag lokal kostnader på 5010 och mat på 6072?
Tips
Hej!
Tack för din fråga. Personligen så hade jag gått på Skatteverkets råd i och med att de är de som har den största kunskapen kring detta, men det kan vara så att hotellet har rätt. Vanligtvis så brukar det vara så som Skatteverket säger, dvs om det är specificerat vad varje sak har kostat så bör det inte räknas som ett paket i och med att man har varje vara/tjänsts värde för sig. I ett paket så inkluderas allas värden vilket bör då betyda att man inte kan avgöra varje enskild del vilket din faktura ändå gör. Så rimligtvis så låter Skatteverkets svar bäst i detta fallet. Ett tips när det gäller frågor till Skatteverket är att maila sin fråga till Skatteupplysningen så att man alltid har ett mailsvar att hänvisa till vid frågor.
Gällande hur du bokför detta så beror det på om konferensen uppfyller kraven för att vara avdragsgill eller inte. Om konferensen uppfyller kraven så kan man bokföra kostnaderna mot kontogruppen 69XX eller 76XX. Vad kraven är kan du läsa om här. Om den inte uppfyller kraven så kan du läsa om här vad som är avdragsgillt när det gäller representation.
Ha det fint!
/ Josefine
Skickade den frågan till Skatteverket som du sa , de svarade att man ska bokföra det som ett paket ska beskattas med skattesatsen 25% .Som regel får lunch ingå i konferensarrangemanget, detsamma gäller kaffe, smörgåsar och liknande.
Så jag bokförde det på kontogrupp 69 och med 25% moms.
Tack för tipset.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.