Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sparkle
MEDLEM

Faktura med endast momsbelopp. Avdragsgill? Och hur bokför man den?

Jag har en förmånsbil som varit på reparation och under tiden fick jag en hyrbil.

Försäkringsbolaget betalade hyran, men inte momsen på hyran. 

Nu har jag fått en faktura på bara momsbeloppet.

 

Är denna moms avdragsgill? Och hur bokför man det?

 

Typ så här eller:

2440 K 218 sek

2651 D 218 sek

 

😕

 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vanligtvis så gäller samma momsregler för hyrbil så som för leasingbil, dvs att man bara har avdragsrätt för halva momsen. I ditt fall så fick du en hyrbil via din försäkring på grund av att din förmånsbil reparerades, så det är möjligt att det kanske påverkar att du istället får lov att dra hela momsen men jag kan tyvärr inte hitta något om det. Jag rekommenderar dig att höra av dig till Skatteverket om du har full eller halv avdragsrätt på momsen gällande hyrbilen, för att det skall bli korrekt. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar så att du kanske kan hjälpa någon annan användare som har samma problem vid något annat tillfälle 🙂

 

Gällande hur du bokför det sen så blir det mot vanliga ingående momskontot du använder, eftersom det är det de gäller. Om du bara har avdragsrätt för halva momsen så skulle jag tro att den andra halvan blir en kostnad för företaget, men det kan du också dubbelkolla med Skatteverket. Om det blir så att bara halva momsen är avdragsgill så kan du bokföra resten mot ditt bokföringskonto för reparation och underhållskonto för personbil, i 56XX gruppen. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Grejen är att på fakturan från Hertz ser man att försäkringsbolaget har betalat hela hyresbeloppet plus halva momsen. Det är den sista slatten av momsen som jag ska betala. 

 

Hej igen!

 

Okej, jag skulle ändå tro att det blir enligt reglerna för hyresbil men jag tycker du skall höra av dig till Skatteverket om huruvida du har halv eller hel avdragsrätt på den momsen som är kvar på detta. Om det gäller faktiska hyrbeloppet och inte någon reparation så är det med största sannolikhet bara 50% av momsen som är avdragsgill, resten blir en kostnad. Kanske någon annan i forumet har stött på detta tidigare och kan hjälpa dig med hur de gjorde, men det snabbaste sättet är nog att höra av dig till Skatteverket.

 

Ha det fint!

/ Josefine 

Jag tror fråga mer handlar om vem som har halv avdragsrätt. Försäkringsbolaget eller jag.

 

Jag vet inte hur mycket tid jag orkar lägga på 218 spänn, men det är ju intressant rent teoretiskt hur det är tänkt att funka.

 

När jag lusläser beloppen står det så här:

 

 Totalbelopp 218.00 SEK

(Moms.       218.12 SEK)

(var av avdragsgill moms 218.12 SEK) 

 

Vänder man på fakturan står det:

    Momspliktigt belopp: -0.12* 

    * Momsfrittbelopp

 

Min navia hjärna säger till mig att betala 218 spänn till Hertz och begära tillbaka 218.12 från Skatteverket.

Det är inte utan att man undrar om Magdalena Andersson kommer att sätta kaffet i vrångstrupen när hon inser att hon förlorat 12 öre.

 

Förmodligen kommer detta att kosta betydlig mer i revisorkostnader att reda ut än 218 spänn. 

 

Hej igen!

 

Baserat på det du visar så låter det som att hela den momsen är avdragsgill då ja, men som jag sade innan så är det ingenting jag kan garantera till 100% och rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kunna få ett rätt svar kring det. Om du har full avdragsrätt på den momsen så blir det som jag beskrev innan att man bokför hela beloppet mot sitt vanliga ingående momskonto, tex 2641 ingående moms, i debet och 2440 leverantörsskulder i kredit.

 

Det är upp till dig om du vill kontakta Skatteverket själv eller chansa, men jag kan tyvärr inte ge dig ett mer definitivt svar än det jag redan gett, då jag inte kan garantera vad som är korrekt till 100%. 

Ha det fint!

 

/ Josefine