Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura som saknar företagsnamn

Hej,jag har deltagit i en utbildning som mitt företag ska betala men på fakturanstår det bara mitt namn och inte företagets. Jag har betalat fakturan redanfrån företagskontot innan detta uppdagades. Hur bokför jag detta så att detblir rätt? Företaget som skickade fakturan kan inte skicka om den så att detblir rätt. 
4 SVAR 4

Lite knepigt. Fakturan måste enligt gällande regler vara ställd till företaget. Men nu måste vi göra det bästa av situationen.

Du bokför fakturan som ett utlägg som du gjort på ett avräkningskonto typ 2890
Sedan bokför du själva kortbetalningen mot samma konto

Exempel:

Din kurs kostade 1000 kr och momsen av dessa är 200 kr

Faktura kontering

D 7690    800 kr          K 289x 1000 kr
D 2641    200 kr

Din betalning

289x    1000 kr      K 19XX 1000 kr    Här är det lite olika hur du bokför själva betalningen. Antingen mot kreditkortet eller via banken direkt. Det är det som avgör vilket kredit konto som skall användas vid bokföring av själva betalningen av fakturan.

Hoppas du förstod hur jag menade.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB

Jag måste dock påpeka att Pia inte skrivit något om moms. Det är inte alltid moms på utbildning så jag skulle inte ta för givet att det är moms. Kolla kvittot noga och finns inget specificerat så är det inte moms.

När det gäller just utbildning så kan det vara lite snårigt. En anledning till att de inte skrivit din företagsadress kan vara att den inte är för företagare. Behöver dock inte vara så men bara en tanke. Här finns lite mer info om utbildning:

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/utbildning.... 

Om det är bolagets kostnad så kan du matcha betalningen mot 7610.


Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Som Lovisa skriver är det kanske inte moms på utbildningen. Kontrollera noga. Sedan finns det en annan sak man bör se upp med. Är det fråga om en grundutbildning så  är kostnaden ej avdragsgill. Men om det är frågan om en vidareutbildning så är det helt ok att ta med den som utbildningskostnad. Min rekommendation är spara lite dokumentation om själva kursen. Bra att ha vid ev. förfrågan från våra kära vänner på Skatteverket.
Bertil73
MEDLEM

Vilken företagsform?  Aktiebolag eller enskild firma?  Vid EF är ju du samma sak som företaget, och är adressen på fakturan samma som företagets adress så lär det inte vara några problem. Problemet kan dock vara huruvida detta är avdragsgillt som en kostnad eller inte. Om det inte är det så bokför du det på ett konto för icke avdragsgilla kostnader, eller bokför det som ett eget uttag.