Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktureringsregler

Normalt är 30 dagar, men jag har 10 dagar till privatpersoner.
Om kunden vägrar betala med hänvisning om att det finns ingen rätt att kräva betalning på mindre än 30 dagar.  Kan jag inte kräva betalning efter 10 dagar eller vad säger lagen?
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din chans att göra upp med kunden om. 10 dagar är inför första affären, om du inte upplyser om det har du svårt att komma ifrån 30 dagar.
Du har i så fall inte rätt att försöka inkassera din fordran innan 30 dagar gått och inte heller någon självklar rätt till ränta före 30 nde dagen.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael.

Jag har vid bokning av städtjänsten sänt informationsblad där det tydligt framgår att vi har 10 dagar.
Likaså upplyste jag kunden på plats före start att faktura skickas till nya adressen med 10 dagars betalningstid. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi upplyser om det i offert, det är sällsynt några krångel faktiskt. Men å andra sidan är det fakturor som behöver lite ekonomisk planering då det oftast rör sig om ganska mkt pengar...  Men påminnelser går definitivt ut inom 30 dagar, samt krav ibland. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så som du beskriver det har du då rätt att kräva betalning redan efter 10 dagar. Har du någonsin fullföljt ett sådant krav - i domstol?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael, Nej jag har aldrig gått vidare med ärendet då det inte varit nödvändigt. 
Nu var det så i detta fallet att jag sände en påminnelse om att fakturan snart förfaller. Fick ingen respons. 2 dagar efter den förfallit ringer jag upp kunden och får en mkt otrevlig ton tillbaka.  Citat "  Du har företag, precis som vi haft i många år o det blir inte några pengar, du kan inte kräva något förrän tidigast 30 dagar " slut citat. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då har han som ringer dig gjort en som det förefaller felaktig tolkning av den information du skriver att du skickar ut till dina kunder- fick du betalt till slut av den kunden ?
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det återstå att se när 30 dagar förlöpt. Återkommer senare med uppdatering. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok
Mikael