Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel i skatteskulder/fordringar konto 2510 - eEkonomi

Har importerat företaget från Visma Eget AB till Visma eEkonomi Smart. På skattekonto 1630 från 2016 står det 963 kr. På konto 2510 Skatteskulder/fordringar står det att saldot är 1973 kr, men det ska vara 0. Jag förstår inte hur felet uppkommit. Jag har kontrollerat via transaktionsanalysen och kan inte se vad som skulle kunna vara orsaken. Jag har inte haft några inkomster alls under 2017 och därför vet jag att summan ska vara 0. Någon idé om hur jag kan lösa detta?
5 SVAR 5
Fanny Örnberg
ANSTÄLLD

Hej Marlen,

Du skriver att saldona på 1630 och 2510 är från år 2016, kan det vara så att saldona kommer ifrån ett tidigare år än 2017? Kanske är det ett saldo/post som har följt med från ett tidigare år som du inte har kollat på?

Kolla först om du har poster sen tidigare år som kan förklara saldona på konto 1630 och 2510 och se varför du har de saldon som du faktiskt har. Om verifikationerna inte har överförts till eEkonomi kan du kolla i Eget AB och se om du hittar en motsvarande post. När du kollar i din transaktionsanalys, kollar du i huvudboken, balansräkningen eller resultaträkningen? Och i vilken kolumn kollar du?

Om du vill korrigera kontona kan du antingen göra det via en ny verifikation. Om det är ditt första räkenskapsår i programmet som kontona ska korrigeras på så kan du annars gå in under Inställningar - Räkenskapsår och IB och tryck på första året - Ingående balans och ändra ingående balansen för de konton som inte stämmer.

Återkom om du har några fler funderingar eller om jag har missförstått dig!

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för jättebra svar! Det var som du sade att saldot följde med från tidigare år. Dock hamnade det för första gången på ruta 2.48 i skatteskulder för första gången, trots att jag gjort deklarationen i Vismas eget AB i flera år och det har aldrig hamnat där. Jag trodde i så fall att det skulle vara ett minustecken framför. Varför är det beloppet i den rutan nu, men aldrig varit det tidigare?
Mvh/Martina
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Saldot i 2.48 kommer från konto 249x exkl. 2492, 26xx-27xx, 28xx exkl. 286x-287x, 2473, 2873. Du kan se detta här. Är det så att du har bokfört på konton i det intervallet? Saldon bokfört på 2510 bör istället hamna i ruta 2.49 - detta ser du också i länken jag hänvisar till. Saldot i ruta 2.48 borde således inte ha med saldot på 1630 eller 2510 att göra - utan kika på om du bokfört på någon av de konton som landar i 2.48.

Ha det fint och återkom om det är fler frågetecken!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Jag har nu ett minussaldo i ruta 2.49. Vad innebär det rent deklarationsmässigt? Mvh Marlen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marlen!

Om du har ett minussaldo i ruta 2.49 innebär det att du har en skattefordran hos Skatteverket. Alltså att du ska få tillbaka det beloppet från Skatteverket. 

I detta fall är det beloppet som du har bokfört på konto 2510.

/ Linnéa