Hej
Jag har importerat sie 4 filer för ett bolag men konto 2350 och 1930 stämmer inte. 2350 är dessutom på plus.
Jag har kört utgående balansen till ingående balansen som man ska men det hjälper inte
Vad är felet?
Hej Behruz!
Tack för din fråga. Våra program kan inte ändra innehållet i en befintlig SIE-fil så du bör kontrollera bokföringen i företaget du gör exporten från så att det är korrekt bokfört och stämmer där. Kanske har blivit något felaktigt när du har bokfört amortering på ränta och på lån? Kanske i samband med att du bokfört banklån?
Utifrån den information som du gett oss så är det svårt för oss att avgöra vad det är som gör att den ingående balansen inte stämmer hos dig. Kanske det är bäst att du vänder dig till din redovisningskonsult som kan se helheten i din bokföring och som kan hjälpa dig att felsöka.
Ha det fint!
Josefine
Hej Josefine
Jag har inte bokförd något än. 2350 är på plus när jag laddade ned sie 4 filen från början
Jag har fått Balansrapporten i pdf tillsammans med sie 4 filerna. Och där är 2350 och 1930 är korrekt
Förstår inte vad kan vara för fel
Hej igen
Jag har lämnat sie4 filerna till en annan byrå och där kunde man se ing balansen korrekt. Inga konstigheter där. Konto 2350 visar rätt och alla andra konton visar korrekt också. Så det var inte fel bokförd. De har ett annat program, jag tror att det är Bl från Björn Lunden. Kan ha fel men det var helt annat program i alla fall.
När jag frågade hur han importerade filerna så sa han att han endast klickade på gamla år och de installerades
Så jag tänker att det kanske beror på att vår byrå har inte avtal med Visma längre? För jag vet inte vad annars kan det bero på
Hej @Behruz
Att byrån saknar avtal med oss förändrar ingenting i dina SIE-filer men jättefint att du har fått hjälp och att du återkopplade detta till oss.
Ha en bra vecka!
//Tinna
Kontrollera dina ingående balanser. En SIE4-fil innehåller bara transaktionerna, inte de ingående balanserna.
Jag har överfört utg balansen till ing balansen. Det hjälper inte
på vilket sätt menar du att jag ska kontrollera det?
Eftersom du får ett positivt saldo på 2350 så beror det på att ingående balansen är fel eller på att det är felbokfört under året. Stämmer den ingående balansen så får du skriva ut en kontoanalys för 2350 och kontrollera vad som blivit bokfört där.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.