Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

forestav
MEDLEM

Fel konton användes förra räkenskapsåret

Säg att man upptäcker att man bokfört på fel konton förra räkenskapsåret, vad gör man då? Kontona har ingen resultatpåverkan men påverkar kontosaldona. Det handlar om att det inte bokförts överföringar till aktiedepå (1941), utan direkt till konto 1350 vid köp av aktier. Skulle vilja ha insättningarna först till 1941, och sedan från 1941 till 1350.

Ska jag skapa korrigeringsverifikationer med dagens datum (i nuvarande räkenskapsår, då felen upptäcktes) som korrigerar dessa verifikationer, eller hur gör jag på bästa sätt? 🙂

3 SVAR 3
Kristina99
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ev fel i bokföring skall rättas till det året felet upptäcks. Om det inte är något som påverkar föregående års resultat så se bara till att du bokför det rätt i år. Det viktigaste är att kontona har rätt saldo i bokslutet och att du då helst har bra underlag för saldona (kundfordringar, bankkontutdrag etc)

Eftersom kontot 1941 Aktiedepå inte fanns i förra årets bokslut så fanns det inga saldon att stämma av där. Men nu har jag skapat ett sådant konto vid en aktieaffär och då diffar det, eftersom legat småpengar där. Det skiljer 11 kr mot det bokförda saldot på aktiedepå (1941) och pengar på kontot på depån.

Konto 1941 Aktiedepå: 162 kr

Faktiska pengar på kontot: 171,05 kr

Är det värt att korrigera föregående år eller kan man få rätt saldo på kontot på något annat bra sätt?

Hej @forestav 

Vi har svårt att hjälpa dig med svaret på den här frågan. Det är nog bäst att du ställer den till din redovisningskonsult för att vara säker på att allt blir korrekt hanterat i din bokföring.

Vänligen,

Tinna