Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

pd____
MEDLEM

Felaktig avskrivning

Jag har under tidigare år gjort någonting fel vid avskrivningarna, årets (2019) har blivit rätt och allt är avskrivet. 

När jag nu tittar har jag på

konto 1220 -10271,80 och på

konto 1229 9001,13

alltså en diff på -1270,67

Detta blir ju inte riktigt bra, i deklarationen kan jag inte ha ett minus där.

Felet har ju skett tidigare år och är ingenting jag kan justera under 2019.

Hur gör jag för att "nolla" aktuella konton?

Mvh//Thomas

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Thomas, 

Här skulle jag först vilja ta fram vart och hur differensen uppstod, frågan är om det inte också finns en differens på konto 7832 avskrivningar inventarier och verktyg eller det 70-kontot du använt för avskrivningarna också? 

Jag ser att du använder Visma eEkonomi, lättast att hitta differenserna på varje konto är under Inställningar - Kontoanalys. Sök på kontona var för sig, glöm inte att ändra period om det är långt bakåt i tiden och gå igenom de olika händelserna. Kontrollera också ditt 70-konto, finns det en differens mellan kontot och 1220 då också?

Finns det en differens som är lika på 1229 och ditt 70-konto känns det spontant som att en avskrivning saknas, kan det stämma? 

Återkom gärna med lite mer information om du inte får ihop det så försöker vi lösa det tillsammans. 
Ha en bra måndag! 
/My  

Har nu sökt och funnit men behöver hjälp med att rätta felet.

2014 köpte jag verktyg

1930 K 4039

2641 D 807,80

5400 D 3231,20

Av någon anledning har jag sedan bokat om detta

5400 K 3231,20

1220 D 3231,20

2015 sålde jag en inventarie

3051 D 4400

1220 K 13503

1229 D 13503

3973 K 4400

Här blir hamnar konto 1220 på minus.

Hur kan jag rätta detta?

//Thomas

Hejsan Thomas! 

Här blir jag lite osäker måste jag säga. Enligt bokföringsnämnden framgår det att du ska rätta felet i den period då felet upptäcks. Enligt deras exempel: En affärshändelse har inträffat i januari och bokförts i januari men företaget sedan i juni upptäcker att affärshändelsen blev felaktigt bokförd, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i juni.

Jag blir alltså osäker här imed att detta fel uppkom en bra bit bakåt i tiden. Finns det någon användare här med denna kunskap är det välkommet att flika in, annars rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig här. På vår hemsida Hitta redovisningsbyrå finns flera som arbetar i våra program också. 

/My 

Jag tycker det är konstigt att felet inte uppdagats tidigare, använder deklaration via visma och har gjort sedan start, detta borde ju ha dykt upp tidigare och inte i årets deklaration

//Thomas 

Hej pd,

Förstår det och det är självklart viktigt att du hjälp att lösa det men som min kollega My skriver så är våra rekommendationer att du tar kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig att felsöka  mer än vad vi har möjlighet att göra här via forumet. 

/Tinna