Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktigt belopp i resultaträkning för företagskonto

Jag bokförde fel under föregående år så att det drogs dubbelt från mitt företagskonto,  upptäckte det efter att jag lagt in Årets Resultat eftersom jag följde "Årsavstämning" ... när jag lagt in en korrigering så reflekteras det dock inte i saldot för Företagskonto så resultatet för 2015 blir felaktigt.

Är det OK eftersom min korrigering finns inlagd?  Problemet är alltså att Deklaration/Årsredovisning listar en summa som inte stämmer med vad jag har på bankkontot, och även Kortfristiga skulder blir fel eftersom det inte stämde innan min korrigering av verifikationen.  

Om jag fattar det rätt hade jag kunnat lägga in en rättelse på föregående år om jag inte bokfört årets resultat?  Hur gör jag nu för att det ska bli så rätt som möjligt med Årsresultatet / Deklarationen?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Magnus!

Hur ser din korrigeringsverifikation ut?

Kontrollera under Bokföring - Transaktionsanalys vilka konton som har felaktiga saldon.

I årsavstämningen står det under fliken Slutkontroll att årets resultat inte ska bokföras. Har du gjort detta bör du vända den verifikationen innan du går in i Deklarationsmodulen. 

Är detta fallet, bör du leta upp din verifikation för årets resultat - åtgärder - korrigera bokföringsuppgift - klicka i korrigera-rutorna på de bokföringskonton som finns - bokför

När du har gjort detta bör din deklaration bli korrekt om resterande bokföring stämmer. Stämmer inte bokföringen bör du korrigera detta innan du öppnar modulen. Genom att hämta nya bokföringsuppgifter uppdateras värdena inne i Deklarationsdelen. 

Hoppas att detta besvarade din fråga!

/Hanna