Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Felaktigt kontosaldo på konto 2650

Jag driver en enskild firma och har upptäckt att jag har ett rullande positivt saldo för konto 2650. Det positiva beloppet uppgår till ett par tusen kronor.

Detta gör ju att skulden till skatteverket efter att jag skapat momsredovisningen blir fel (mindre) samt att kontosaldot inte blir noll när jag väl bokfört momsinbetalningen.

Detta fel har hängt med ett tag och existerade redan när jag gick över till att använda Visma eEkonomi för två år sedan.

Hur kan jag gå tillväga för att balansera kontosaldot bokförningsmässigt?

5 SVAR 5
Highlighted
UTFORSKARE

Svar: Felaktigt kontosaldo på konto 2650

Tyvärr är det nog bara att leta bakåt.

Har du något saldo på 1650?

Highlighted
NY MEDLEM

(uppdaterad av Marulk ‎2020-05-18 11:25 )

Jadu, det verkar ha hängt med från tidernas begynnelse.

Jag funderar på om det kan vara en återbetalning från skatteverket som jag missat att bokföra på konto 2012.

Konto 1650 har jag ingen aktivitet på överhuvudtaget tyvärr.

Highlighted
UTFORSKARE

Har du haft årsmoms tidigare?

Redovisningen av årsmoms har ändrats, kommer inte ihåg när förändringen genomfördes. Tidigare så redovisades momsen som en bilaga i deklarationen, men numer så lämnas en separat skattedeklaration även för de som redovisar moms årsvis.

Den tidigare redovisningen innebar att momsen hamnade på slutskattsedeln för den enskilde näringsidkaren. Det kan vara en orsak till att du har ett felaktigt saldo på konto 2650. Dvs när slutskattsedeln kom så har inte skulderna reglerats.

En annan orsak kan vara att det i samband med bokslutsarbete har gjorts en momsrättelse i bokföringen som sedan inte har redovisats till skatteverket.

När det gäller skattekontot så kan du gå in och plocka ut kontoutdrag för flera år bakåt i tiden, då kan du kanske se om det finns en utbetalning som motsvarar beloppet som diffar på 2650.

Lycka till 🙂 

Highlighted
NY MEDLEM

Nej, jag har alltid redovisat momsen kvartalsvis.

Men nu har jag kollat igenom utdragen från skattekontot och jämfört med mina årutskrifter från gamla Visma Enskild Firma och jag tror jag vet vad som hänt:

Det rör sig om totalt sex tillfällen mellan 2009 och 2016 då jag fått momsen återbetald från skatteverket. Eftersom desssa utbetalningar gjordes till mitt personliga konto har jag inte bokfört dem som återbetalda på kontot och på så sätt har obalansen uppstått.

Frågan är nu, hur balanserar jag detta? Kan jag helt enkelt kreditera 2650 med en egen insättning som matchar differensen och debitera 2012 med samma belopp?

Highlighted
UTFORSKARE

Ja, du kan kreditera 2650 med beloppet och debitera det på 2012 eller 2013.