Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
AnnicaL
CHAMPION

Svar: Felaktigt saldo på 2650 flera år i rad

Grundfrågan är varför du gjort ändringar vid deklarationen och inte följt det underlag som programmet producerat som ju följer vad du bokfört. Är det skillnader i ingående moms eller utgående? Om du deklarerat annorlunda ingående moms än vad bokföringen visade ska du korrigera mot ett eller flera kostnadskonton för då är felet att du inte bokfört korrekta momsbelopp på dina inköp. (Eftersom försäljningen ju stämmer)

LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Jag vet inte i vilket program du arbetar i och jag säger det för att jag har en smärre diff själv på samma konto som jag har lite svårt att få bort. Jag arbetar idag i eEkonomi.

Däremot tidigare, när jag arbetade i Visma Administration, var det enklare. Då lade man diffen från 2650 till 2641 och vid nästa deklaration så var diffen borta. Den hade ätits upp av den nya momsdeklarationen.

I och med att man dribblar runt med tre momskonton tycker man spontant att det inte borde vara så krångligt att få till det. Men det blir krångligt ibland ändå. Men du skriver att momsdeklarationerna stämmer för du fixar till dem manuellt. Det är jättebra. Då borde du kunna boka om 2650 till 2641. Du kan bara boka bort 2650 mot 2641, blanda inte in 2610 för då stämmer inte omsättningen. Men håll koll, för ibland kommer inte ändringarna med i alla fall. Men jag tycker du ska testa. Boka bort mot konto 2641, oavsett om diffen du har på 2650 ligger i kredit eller i debet idag.

Mvh Lena

VeronicaO
UTFORSKARE

Hej Lena!

Jag använder Visma Compact 3000 😊

Jag gjorde som du sa och bokade om differensen så att det hamnade på 2641, så nu stämmer alla konton - helt underbart, tack! 😁 Jag ska kolla av med revisorn när det är dags för revision och höra mig för om det är okej att göra så här, för jag vill veta säkert, men det borde ju fungera.

Tack igen och ha en fin helg! 🤗