Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

KMAB19
NY MEDLEM

Felbokat på 1220 på ett numera låst räkenskapsår

Jag upptäcker nu, när jag ska stänga 2021, att jag tidigare räkenskapsår 2020 (som nu är stängt så klart) bokat in verktyg på konto 1220 som inte ska vara där. De överstiger inte ett halvt prisbasbelopp. Vismas årsredovisning säger detta till mig när jag försöker gå vidare:

Raden 'Ingående anskaffningsvärden' har ett värde som är felaktigt för kolumn '2021-12-31'.

Det finns en differens mellan balans-/resultaträkningsrad och tillhörande not för kolumn '2020-12-31'.

Kan jag på något sätt rätta misstaget i bokföringen under 2021? Eller behöver de skrivas av? Och hur gör jag det i så fall? 

Tacksam för svar.

1 GODKÄNT SVAR

Hej igen!

Okej jag förstår. Det är tyvärr lite svårt att avgöra varför varningen kommer upp för dig rent programmässigt så mitt råd är att du kontaktar vår fina support som kan hjälpa dig varför det kommer upp en varningstext. De kan inte hjälpa dig hur man gör rent bokföringsmässigt, men det verkar handla mer om att något är knepigt i deklarations/årsredovisnings modulen för dig. 

Om du vill ändra det så att den inte längre är en tillgång rent bokföringsmässigt så behöver du först bokföra detta och sedan uppdatera dina bokföringsvärden så att årsredovisningen uppdateras. För att göra detta bör du kolla i föregående års bokföring och se hur du bokförde upp detta, för att sedan göra en korrigering i detta räkenskapsåret du håller på med nu. Jag kan dock inte säga om detta kommer lösa den varningstexten du får upp eller inte då det kan vara något annat som gör att varningstexten kommer upp. För just det problemet så är det enklast att kontakta supporten för att få mer hjälp kring det.  

Ha det fint!

Josefine

Visa lösning i originalinlägg

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det är svårt att avgöra varför du har fått dessa två meddelanden, för bara för att det inte är över ett halvt prisbasbelopp så skall inte detta komma upp utan det handlar mer om hur det är ifyllt eller bokfört. Vad jag menar med det är att om man har bokfört det mot 1220 och fyllt i rätt i 2020 med den tillhörande noten så bör man inte få dessa meddelanden enbart för att värdet understiger ett halvt prisbasbelopp, utan det låter som något annat spökar. 

Gällande att ändra det från en inventarie till ett direktavdrag så bör det kunna gå inom reglerna för omprövning av avskrivningsplan, vilket du kan läsa om här. Detta borde kunna tolkas som att du kan göra en omprövning och därmed ändra avskrivningsplanen som sattes 2020. Med det sagt så finns det inget som säger att man inte får lov att hantera något som en inventarie och därmed en tillgång trots att den understiger ett halvt prisbasbelopp, utan det är bara att man får lov att göra direktavdrag för de som har ett lägre värde. Du kan rätta det under 2021 men det får då ske både bokföringsmässigt och i årsredovisningen. Som jag sade innan så bör det dock inte vara varför du får dessa felmeddelanden, utan det kan ha att göra med hur noten hanterades i 2020s årsredovisning. Så mitt tips är att kontrollera hur du hanterade den noten i 2020 för att avgöra varför du har fått dessa varningar. 

Det kan tex vara så att du angav en avskrivningsplan i noten 2020 men aldrig bokfört någon avskrivning vilket gör att du får dessa meddelanden, eller att du bokfört något men inte angett detta i noterna.

Ha det fint!

Josefine

Tack för svar. 

Jag vet inte ens vad en not är så jag har definitivt inte gjort någon sådan. Detta var bland det första jag någonsin bokförde och trodde väl att det var precis som jag bokade mina inköpta varor på konto 4000 så skulle jag bara ta ett annat konto för att det var verktyg. Det var alltså absolut ingen tanke bakom att det skulle hamna på något specifikt konto för att inte kostnadsföras under det året.

När jag klickar ”Gå till” i varningsrutan i Visma Deklaration/Årsredovisning kommer jag till det som syns på bilderna.

Detta är liksom inte alls inom området för vad jag behöver göra inom min bokföring och jag vet därför ingenting om det och det är även därför det är helt oavsiktligt bokat på det kontot. Så, vad gör jag om jag bokat på konto 1220 och inte gjort någon not? Det var förövrigt inget som reagerades på i förra årets bokslut/deklaration, men det kanske det inte gör. 

Skärmavbild 2022-05-02 kl. 18.24.19.pngSkärmavbild 2022-05-02 kl. 18.23.41.png

Hej igen!

Okej jag förstår. Det är tyvärr lite svårt att avgöra varför varningen kommer upp för dig rent programmässigt så mitt råd är att du kontaktar vår fina support som kan hjälpa dig varför det kommer upp en varningstext. De kan inte hjälpa dig hur man gör rent bokföringsmässigt, men det verkar handla mer om att något är knepigt i deklarations/årsredovisnings modulen för dig. 

Om du vill ändra det så att den inte längre är en tillgång rent bokföringsmässigt så behöver du först bokföra detta och sedan uppdatera dina bokföringsvärden så att årsredovisningen uppdateras. För att göra detta bör du kolla i föregående års bokföring och se hur du bokförde upp detta, för att sedan göra en korrigering i detta räkenskapsåret du håller på med nu. Jag kan dock inte säga om detta kommer lösa den varningstexten du får upp eller inte då det kan vara något annat som gör att varningstexten kommer upp. För just det problemet så är det enklast att kontakta supporten för att få mer hjälp kring det.  

Ha det fint!

Josefine