Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fick inbetalt företagets lån på privat konto och har även betalat faktura tillhörande AB

Min mamma har lånat ut 100 000 kr till mitt företag, och i och med att jag hade en faktura att betala så ordnade hon så att jag fick pengarna innan mitt företagskonto hos SEB var skapat. Så, jag fick in pengarna på mitt privata konto och betalade fakturan. Kvar var 62500 kr som jag förde över till företaget direkt när mitt företagskonto var skapat. Frågan är hur jag bokför det här? Vill förstås ta in både lånet och den betalda fakturan i företaget... 🙂
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköpsfakturan
Debet 4000
Kredit 2440

Lånet från din mor för att betala fakturan
Kredit 2890
Debet 2440

Insättning av överskjutande belopp

Debet 1930
Kredit 2890

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Så det krånglar inte till det att jag betalade det från mitt privata konto? det var iof företagets pengar så det "administrerades" ju bara därifrån... 

Lånet ska alltså inte först läggas in som 100 000 kr, utan jag delar upp det med vad fakturan kostade och de dryga 60 k som blev kvar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blir rätt på fler sätt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Huvudsaken att kostnaden blir bokförd och att skulden och behållningen på kontot stämmer
Roffakab
CHAMPION

Hej

Det kanske är underförstått men fakturan kan eventuellt innehålla ingående moms och då blir den första konteringen:

Debet  4000 Nettokostnad
Debet  2641 Ingående moms
Kredit  2440 Leverantörsskuld

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

......ja det är underförstått

Det bör även upprättas en revers mellan, i det här fallet, bolaget och mamma. Väldigt viktigt med dagens regler om penningtvätt och annat. Och ännu viktigare information är kanske den att om bolaget går i stöpet så är, troligen, mammas förlust inte en avdragsgill förlust.. Vilket kan tyckas märkligt... Går att läsa om här https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2218.html
Gäller, så vitt jag vet, än... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Vi tar det som ett privat lån mellan mig och mamma, så sköter jag återbetalningen till henne. Och så går jag som ägare in med motsvarande summa i företaget, och bokför betalda fakturan som privat utlägg. Det borde bli rätt!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blir också rätt
Mikael