Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fora försäkring inför bokslut

Sitter med bokslutsgrejerna nu och tycker Fora är ett enda stort kaos med hur det ska bokföras.
Kan någon bekräfta om detta blir rätt eller om det ska göras på något annat sätt?

Jag hade betalat 495kr för mycket förra året till Fora vad jag kan fatta från deras kaosartade fakturor.

Samt vilket datum ska det bokföras på för att komma med när man genererar deklarationen är det 12/31 som gäller eller är det dagens datum ?

Tacksam för svar! 😃

Mvh / Tomas
3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Ja, Fora är ett kapitel för sig. Lägg aldrig in deras kreditnotor i reskontran, för då blir det riktigt galet! Jag tycker du ska göra en bokning 181231 där du minskar forakostnaden och motbokar 1790, interimskontot. Sedan den 1 januari 2019 tar du samma verifikation och spegelvänder den. I och med att det hela kommer justeras under 2019 så kommer det bli rätt att sedan boka upp resterande forafakturor som vanligt utan att behöva fundera på konton hit och dit.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej tack för svaret men nu är jag ändå mer förvirrad än jag var innan 😕 Så tråkigt att regelverken ska vara så vanliga dödliga inte klarar av att göra något åt dem .. och så har man inte råd med någon konsult att göra det åt en 😕

Mvh / Tomas

Mitt tips är att inte göra det svårare än vad det är. 495 kr är så lite så det behöver inte periodiseras.

I mindre bolag bokför jag hela Forafakturan mot 7570 löpande under året. Jag brukar inte boka upp löneskatten löpande om det rör sig om småsummor.

I bokslutet kollar du slutfakturan som du får i februari året efter och det är antagligen den du sitter med nu. Årsbeloppet för avtalspension (kan finnas tillägg också) lägger du in som underlag för löneskatt i bokslutsbilagan och beräknar löneskatt på det. 

Behöver inte vara så dyrt att få hjälp med bokslutsdelen så att man vet att det blir korrekt. Om du behöver hjälp så se till att du får en konsult som kan eEkonomi och begär in ungefärligt pris. Om den löpande bokföringen sköts bra så skulle jag uppskatta att det kostar mellan 5 000 kr och 10 000 kr för ett bokslut och deklaration i mindre bolag.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100