Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

c_jonsson
UTFORSKARE

Föra över företagsbilen till mig privat

Hej,

 

I min enskilda firma finns en bil med ett marknadsvärde på ca 65 000 kr. I bokföringen syns bilen som en anläggningstillgång. Den skrivs av månadsvis (konto 7834, motkonto 1249) och redovisat värde är i dagsläget 11 738 kr (ursprungligen 33 500 kr).

 

Nu tänkte jag skriva över den här bilen på mig privat men jag tänkte inte sätta in några pengar i företaget i samband med skiftet (hade jag sålt bilen externt så hade det ju funnits ett försäljningspris som betalats in på företagets konto). Frågan är då hur detta ska bokföras så att det blir rätt (jag bokför enligt kontantmetoden).

 

Via olika hjälpavsnitt i Visma eEkonomi får jag fram följande bokföringsförslag (2 separata verifikationer daterade till samma datum):

 

 DebetKredit
Verifikation 1:  
1240 Bilar och andra transportmedel 

33 500

1249 Ackumulerade avskrivningar på bilar och andra transportmedel21 762 
3973 Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier 40 262
3690 Övriga sidointäkter52 000 
   
Verifikation 2:  
3051 Försäljn varor 25% sv 52 000
2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 13 000
????65 000 

   

Mina frågor till forumet är då:

  1. Vilket konto ska jag använda för debetposten på 65 000 kr på sista raden? 2013 - Övriga egna uttag?
  2. Är föreslagna kontot 3690 lämpligt eller finns det något annat som skulle passa bättre?
  3. Ser det korrekt ut som helhet betraktat? Är det klart i och med detta eller behöver jag göra något mer?

 

Vänliga hälsningar
Christian

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Har du lagt upp denna i funktionen anläggningstillgångar? I sådana fall så stämmer den första verifikationen utmärkt baserat på hur det blir när man väljer sälj tillgången i den funktionen. Att använda 3690 funkar utmärkt. Hur funktionen fungerar kan du läsa här

 

Din verifikation gällande uttaget däremot så skall man inte redovisa någon moms om man inte hade avdragsrätt för moms vid inköpet av bilen. Så om detta är en personbil som du tar ut så skall ingen moms redovisas, utan intäkten redovisas istället på ruta 42 i momsrapporten. Här tycker jag att ett bättre konto för det är 3690, istället för 3051 i och med att du inte tar ut något från din huvudverksamhet utan en inventarie. Motkontot blir antingen konto 2013 egna uttag, eller hellre konto 2011 Egna varuuttag. Så om bilen är en personbil så bör verifikation 2 bli följande istället:

 

3690 med 65 000 i kredit

2011 med 65 000 i debet

 

Om det är så att du skall redovisa moms så redovisar man vanligtvis inte momsen på hela uttagsbeloppet, utan enbart på den del som gäller det tidigare inköpsvärdet. Återkom om det skulle vara så med vad priset ink moms samt momsen var på inköpet av bilen i sådana fall, så kan jag ge ett förslag baserat på det.

 

Om det är så att du inte skall ta ut någon moms på detta så behöver du även uppdatera saldona i verifikation 1, så saldot på 3690 raden blir 65 000 och på 3973 raden 53 262 istället. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

 

Tack Josefine för jättefint svar, det hjälper mig mycket! Och ursäkta att jag nu är så sen tillbaka…

 

Det stämmer, bilen är upplagd i funktionen anläggningstillgångar, det var där jag började söka svar på mina funderingar. I den verifikation som föreslås där när jag väljer sälj tillgången kan jag ju själv välja konto på fjärde raden (där jag nu valt 3690). Från början tänkte jag använda 2013 där och så trodde jag att det hela skulle vara klart i och med det. Men så hittade jag via hjälpen i eEkonomi ett räkneexempel, där verifikation 2 introducerades (det var där konto 3690 till verifikation 1 kom upp). Men den trodde jag handlade om att momsredovisningen skulle bli rätt. Om jag nu inte ska redovisa någon moms*, behövs då verifikation 2 alls?

 

(* Du har säkert rätt angående det med momsen. Bilen ifråga är en före detta leasingbil jag löste ut en gång (därav ingångsvärdet 33 500 kr). Att momsen kom med nu gick nog av bara farten då den fanns med i det räkneexempel i eEkonomi jag utgick ifrån.)

 

Vänliga hälsningar
Christian

Hej igen!

 

Inga fara alls. Okej jag förstår. Det är viktigt att göra både verifikation 1 och 2, i och med att verifikation 1 tar hand om att redovisa själva vinsten/förlusten samt tar bort det bokföringsmässiga värdet från tillgångarna. Verifikation 2 är också viktig för att visa själva försäljningen/uttaget och det är där man redovisar intäkten och eventuell momsen i sin fullo. Så båda krävs för att ha så korrekt bokföring som möjligt. Även om det inte är någon moms på verifikation 2 så kan du behöva redovisa själva intäkten i momsruta 42 om du har en momspliktig verksamhet, och du behöver därför använda momskoden som gäller för momsfria intäkter i ruta 42 mot konto 3690 i den verifikationen. 

 

Ah okej jag förstår, då skulle jag också tro att detta blir momsfritt men det kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket som sagt om du vill vara säker. 

Ha det fint, hör av dig om jag skall förtydliga något!

 

/ Josefine

Tack igen, verkligen värdefullt med dina förklaringar! Skönt att inte bara veta hur utan även varför. Då tror jag att det ska vara koll på läget nu, annars återkommer jag precis innan det går åt pipsvängen😊

 

Ha det fint!
/Christian

Hej igen,

 

Det har dragit ut lite på tiden innan jag verkställt detta men nu tänkte jag passa på i samband med månadsskiftet. Blev bara lite fundersam på detta med momskoderna... Konto 3690 förekommer ju nu i båda verifikationerna och förvald momskod för det kontot är 05 (25%). Ska jag ändra detta till 42 (0%) i båda verifikationerna eller bara i den sista?

 

Vänliga hälsningar
Christian

Hej igen!

 

Ingen fara. Det skall vara momskod 42 på konto 3690 i verifikation nr 2, men ingen momskod alls när du använder kontot på verifikation nr 1 då den bara är en motbokning för att enbart visa vinsten tillslut. Så du skall ändra momskod på kontot i båda verifikationerna, men då välja ingen momskod i verifikation nr 1 och momskod 42 i verifikation nr 2.

Ha det fint!

 

Josefine

Tack ännu en gång! Då hoppas jag att jag har fått till allt som det ska vara nu😊

Ha det fint du med!

/Christian

c_jonsson
UTFORSKARE

Tack igen, verkligen värdefullt med dina förklaringar! Skönt att inte bara veta hur utan även varför. Då tror jag att det ska vara koll på läget nu, annars återkommer jag precis innan det går åt pipsvängen😊

 

Ha det fint!
/Christian