Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vts___
MEDLEM

Fördela kostnad julfest mellan två företag

Har två företag i samma koncern som båda deltog i en julfest. Företag nr 1 tar emot en faktura från restaurangen på allt som berör denna kväll. Har då läst på hur man gör skattemässigt och fick tipset att låta företag nr 1 göra de momsavdrag man får samt konterar ju då de olika kostnaderna som sig bör på resp avdragsgillt och inte avdragsgillt etc. Nu ska vi dock fördela kostnaden och därmed gör jag då en intern faktura från bolag nr 1 till bolag nr 2 och nu blir det då med 25% moms ( vi är inte reg för något annat än 25%) Har då gjort en beräkning på de kostnader som ska tillfalla företag nr 2. och skapar alltså en faktura med 25% moms mellan bolagen. Så långt går allt bra. Men när jag på företag nr 2 nu ska ta in denna faktura så finner jag ingen info någonstans om det är OK att nu dra av hela den 25% momsen

(vilket borde vara helt korrekt) Och hur konterar jag sen kostnaden? Jag tycker att det borde vara på intern representation ej avdragsgill nu. ( alltså 76..) Men stämmer det? Företag nr 1 har ju nyttjat den del som man får vad gäller avdrag osv och nästa gång vi "samsas" om något evenemang så kan ju bolag nr 2 stå för hela notan och erhålla de avdrag man får osv. Som jag förstod det så kan man göra det inom koncernern. På annat sätt så blir det ännu krångligare har jag förstått.

Tacksam för råd om någon har råkat hamna i samma situation? Hur har ni i så fall löst det?

2 SVAR 2
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Vts__!

 

Tack för att du skriver in. 

 

I den här situationen skulle jag råda dig att slå en signal till Skatteverket för att få hjälp i din fråga. Då bokföring samt hantering av moms kan vara ganska komplicerat när det delas upp mellan olika företag inom en och samma koncern och det är viktigt att din bokföring blir rätt och riktig tycker jag det är bäst att höra vad de rekommenderar.  Alternativt skulle jag råda dig att kontakta en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig i hur du hanterar detta på bästa sätt. Om du inte redan har en konsult kan jag rekommendera dig att kika på vår hemsida Partners & Återförsäljare

 

Eller kanske är det någon här inne i forumet som har erfarenhet om hur detta bör behandlas på bästa vis? Ni får gärna hoppa in i tråden i sådana fall 🙂 

 

Hoppas detta hjälper dig i din fråga. Du får jättegärna återkoppla om du får några bra råd från Skatteverket du kan dela med dig av till andra användare här i forumet. 

 

Önskar dig en fin helg! 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej,

Har nu fått följande svar från skatteverket......Kanske hjälper det då någon annan i samma situation så lämnar info vidare. Här är det svar jag fick:

Hej,

Detta blir en vidarefakturering till bolag 2 vilket innebär att bolag 1 ska endast göra avdrag enligt representationsreglerna för det de nyttjat själva.
Den delen som vidarefaktureras har bolag 1 full avdragsrätt för. Sedan får bolag 2 göra avdrag enligt representationsreglerna i sin tur.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.18/322337.html?q=vidarefakturering#h-Ko...

 

Med vänliga hälsningar

 

Malin