Hej!
Jag har nyligen startat enskild firma och är i process att öppna ett företagskonto via min bank. Dock verkar det som att ansökan kan ta 6-8 veckor. Jag har mitt första uppdrag redan nästa vecka och kommer troligtvis behöva fakturera tidigare än mitt företagskonto hinner startas. Går det att få in pengarna på ett privatkonto så länge? Och hur påverkar det då min bokföring?
Hej
Det går bra att be kunden betala in till ditt privata konto. När du sedan skall registera fakturan som betald så får du hantera det på ett lite annat sätt än om pengarna kommit in på ett företagskonto. Bifogar ett par bilder på hur du hanterar detta.
Gå först in via menyvalen Försäljning > Kundfakturor. Klicka på raden med fakturan du vill registera en betalning för. Klicka på åtgärder och välj registera betalning.
I pouprutan som öppnas väljer du först annat konto, Sedan konto 2013 eget uttag för att visa att pengarna har kommit in på ett privat konto. Ange rätt inbetalningsdatum och tryck sedan på bokför.
/Joachim
Tack för infon!
Jag ska nu skicka min första e-faktura där mottagaren ska betala in till mitt privata konto (medans jag nu väntar på mitt företagskonto). Hur fungerar det med OCR-nummer? Behövs ett sådant på fakturan? Jag undrar även var jag kan se fakturanumret? Mottagaren kräver nämligen att det finns ett "unikt fakturanummer" på fakturan.
Hej
OCR nummer skall inte behövas då det oftast krävs att man beställer en tjänst av banken för att kunna använda det.
Fakturanummer ser du högst upp på fakturorna. Nu hade jag bara fakturor på engelska så på bilden nedan står det invoice och invoicenumber men det står självklart faktura och fakturanummer om fakturan är på svenska. Det går inte att använda samma fakturanummer på flera fakturor så det kommer bli unikt.
/Joachim
Nu har jag både skickat en e-faktura till ett företag, samt skickat flera mail-fakturor till privatpersoner. Då jag ej fått mitt företagskonto ännu har jag alltså valt ett privatkonto dit beloppen ska betalas in. Mina kunder verkar dock inte kunna betala fakturan - varken genom QR-koden eller som en betalning via banken då plus eller bankgiro-nummer krävs. Är det så att dom behöver göra en vanlig överföring istället? Eller vad kan vara fel?
Hej
Ja om du inte har ett bank eller plusgiro så kan de inte betala via QR koden utan de får göra en vanlig banköverföring till ditt privata bankkonto.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.