Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mapkus
UTFORSKARE

Köpa takbox och takräcke till förmånsbil

Hej,

Funderar på att köpa ett takräcke och en takbox till min förmånsbil och vad jag förstår så ska man behandla detta som extrautrustning och betala förmån för det. Men hur länge? Om jag flyttar över grejerna på nästa förmånsbil, flyttas det extra förmånsvärdet över då också? Hur mycket av det i så fall? Ska man räkna ner det på nåt sätt varje år eller vid bilbyte?

Markus

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns på skatteverkets hemsida listat vad som omfattar regelverket om extrautrustning och det är anskaffningsvärdet som styr. Du får bra hjälp av skatteverkets sida "beräkna förmånsvärde" i deras sökfält

Mikael
Mapkus
UTFORSKARE

Kan tyvärr inte hitta något om extrautrustning som flyttas från en bil till en annan. Ska jag tolka det som att jag måste fortsätta betala förmån enligt anskaffningsvärde även när boxen börjat bli några år gammal?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag gjorde en enkel beräkning på skatteverkets hemsida och fann att en ny skidbox värde 5 000 kr påverkade förmånsvärdet med 39 kronor per månad så jag dristar mig till att påstå att den extrautrustning som avses gäller enbart ny utrustning inte flyttad, gammal utrustning

Mikael
Khedron Wilk
CHAMPION

Intressant fråga. Tolkar jag situatiuonen rätt om jag skriver såhär:

Företaget köper/leasar ett fordon. Företaget köper även en takbok. Förmånsvärdet för anställd beräknas på fordonet + extrautrustning (takbox).

Ett par år senare säljer/byter företaget fordon men behåller extrautrustningen (takboxen). Skall det ny förmånsvärdet beräkäknas enbart på det nya fordonet eller det nya fordonet + den gamla extrautrustningen?
Och vad är då förmånsvärdet på den gamla extrautrustningen?

Å ena sidan känns det orimligt att grunda förmånsvärdet på det nya fordonet genom att använda det ursprungliga inköpspriset på extraustningen som rimligen har tappat i värde (?). Å andra sidan blir det märkligt om extrautrustningen inte alls skall tas med, då har man så att säga ”trollat bort” den genom att byta fordon.

Jag vet inte svaret på detta men i min värld, även om förmänsvärdet ofta bygger på *sakvärdet* av produkt/tjänst, så är min tolkning att huruvida något alls skall förmånsbeskattas avgörs av den anställdes *möjlighet* att utnyttja företagets resurser privat.

Utifrån det så skall extrautrustningen fortfarande förmånsbeskattas och ibland så är det helt enkelt så att det systemet/beräkningarna inte är 100% rättvisa utan det blir schablongrundat. Som att fortsätta använda nyinköpsvärdet i beräkningen trots det gått ett par år.

Alternativet är att sälja takboxen och köpa den (eller annan) begagnat tillsammans med nya fordonet? Tokigt men vad gör man inte för att ”bevisa” ett nytt värde att utgår ifrån? 🙂

Vet inte om du blev så mycket klokare av allt det där men det var mina ”två ören”...


//En glad bokföringsamatör tillika total skatteamatör
Mapkus
UTFORSKARE

Du tolkade min fråga exakt rätt. Jag får helt enkelt ringa Skatteverket och fråga. Känns knasigt att sälja boxen för att lösa problem med förmånen. Känns lika konstigt att fortsätta betala förmån för en ny box...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mapkus,

Uppdatera gärna tråden med infon från Skatteverket när du får den.
Intressant!

Ha det gott!

/Sofia