Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäkringsersättning

Hej!

Har huvudbry på försäkringsersättning. Vi sålde en transport och kunds gods blev skadat. Försäkringsbolaget utbetalar ersättning till oss som vi ersätter kund med. Vi har ställt ut kreditfaktura till kunden för både frakten och försäkringsersättningen. Krediteringen av frakten bokförs som debet 3010. Däremot förstår jag inte hur jag ska bokföra kreditfakturan för den utbetalda försäkringsersättningen till kund. Jag vill få det till debet kostnad, så att kostnad och intäkt balanserar på "ärendet". Men, att ställa ut en faktura och bokföra det som debet kostnad känns väldigt konstigt. Är det korrekt? Vår kund skulle ju i teorin kunna fakturera oss för skadorna och vi är betalningsskyldiga. Blir ju då samma sak i slutändan. 

 

Erhållen försäkringsersättning ska ju normalt bokföras som en övrig intäkt konto 3994 men då vi anser att detta är en operationell intäkt respektive "kostnad" tycker vi det bör bokföras som en del av nettoomsättningen istället. 

 

Vi står för självrisken och bokför den som en extern kostnad. 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Vad har hänt med varan som försäkringen ersätter? Är det inte mest rätt att kreditera ursprungsfakturan pga skada och sen ha ersättningen från försäkringsbolaget på konto 3994. 
Om kunden inte fått varan pga skada så har det ju inte skett någon försäljning.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @CarinaEsp 

 

Vi säljer inte varor utan vi sålde transporten som kunden transporterade sina varor på. Sen hände XYZ med transporten, varpå kundens varor tyvärr behövde kasseras. I detta fall träder vår försäkring in och vi ersätter kunden. 

Ok, då hamnar vi ju klart i ett annat läge.

Du skulle kunna använda lämnade skadestånd, konto 6341. Tänk på att ingen moms ska redovisas på detta.