Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljning med VMB till företag i Tyskland, hur blir det med momsen?

Hej,

 

Vi säljer och köper begagnade varor (främst kläder) och tillämpar därmed vinstmarginalbeskattning.

När det gäller svensk försäljning har jag koll och även försäljning direkt till privatpersoner inom EU.

MEN, hur blir det när vi säljer en VMB vara till vårt tyska dotterbolag som i sin tur säljer denna till en privatperson. 

 

Alltså hur blir de olika momsstegen? Såhär tänker jag att det blir till en början:

1. I svenska bolaget betalar vi 25% moms på "vinstmarginalen"

2. Vi skickar en faktura till det tyska bolaget där det inte framgår moms utan istället en notering om att vinstmarginalbeskattning tillämpas

3. I Tyskland skattar man på vinstmarginalen precis som vi redan gjort i Sverige?

 

Vad missar jag? 🙂

 

Tack på förhand!
Hälsningar

Therese

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag kan hitta så stämmer de första två stegen som du pratar om, men det kan det kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket. På Skatteverkets sida angående VMB så kan man läsa att man kan fortfarande tillämpa VMB regler vid försäljning av varor inom EU och att man inte skall redovisa momsen på fakturan utan enbart en notering, precis som du skriver. Försäljningen skall inte heller redovisas i den periodiska sammanställningen. Du hittar länken här. Om man tolkar den texten så bör detta också innebära att rent bokföringsmässigt och momsmässigt för din del så bör man redovisa enligt VMB reglerna som vanligt, bara det att det inte skall framgå på fakturan någon moms. 

 

Gälland hur det hanteras sen i Tyskland kan jag tyvärr inte svara på utan något som du antingen kan se om någon annan användare har mer erfarenhet av eller om du kanske kan hänvisa företaget i Tyskland till någon myndighet där. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josefine,

 

Jag kom tillslut fram till samma sak som dig, efter att ha pratat med skatteverket.

Tack snälla för ditt svar!

 

Hälsningar

Therese