Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottsbetalning på tjänst från annat EU-land, avvikelse momsrapport - eEkonomi

Hej 

Ska göra momsredovisningen och får meddelande avvikande belopp på en betalning som gjort till en leverantör. Inköp inom EU. Hur korrigerar jag detta så det blir rätt? 

Mvh

Johan
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det ser ut som om fel inköpskonto har använts, därmed får du en differens på momsrapporten. Du har använt ett tillgångskonto istället för ett kostnadskonto, så korrigera konto 1480 till exempelvis konto 4535, som normalt sätt används för ett inköp av tjänst från annat EU-land. Kontot finns av någon anledning inte upplagt i eEKonomis standardkontoplan utan det måste läggas upp först under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto, med momskod 21 - 25% valt. Se tråden Inköp av tjänst från EU-land.

För att sedan korrigera kontot på din verifikation väljer du Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift, inne på verifikationen under Bokföring - Verifikationer.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl

Tack för svaret. Det är inte en tjänst utan produkter som köpts in. Hur förändrar det läget? Har förövigt bokfört till samma konton och jag kan inte minnas att jag fick ett motsvarande meddelande.

Mvh

Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om det är så att du betalat ett förskott för varor och tjänster så ska den fiktiva momsen inte bokföras förrän i samband med leveransen av varan/tjänsten. I så fall ska du bara boka 1480/1930 nu.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina

Tack för svar. Det låter fullkomligt logiskt. Dock är det redan levererat. Däremot funderar jag på om de konton som använts är korrekta.

Mvh

Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Varuinköp från EU konteras

K1930

D4515

K2615

D2645

Konto 1480 används bara om man har betalat pengar i förskott och ännu inte fått varorna. Det var därför jag trodde att det kanske var så.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina

Tack för dina svar.Satt precis och försökte korrigera det inträffade och skapade korrigering av bokföringsuppgiften. Nu har jag istället det ursprungliga avvikande beloppet samt fått ytterligare en avvikande. Känns som jag rört ihop det. Finns det ett bra och smidigt sätt jag kan fixa detta, momsredovisningen ska snart vara inne... 

Ska tillägga att jag använder kontaktmetoden (enskild firma). 






Mvh

Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

För det första ska konto 2645 ha momskod 30 (och inte 60).

Om du har visat mig alla ver du gjort så saknar jag en korrigering från konto 1480 till 4515.

D 4515  5 077,-     K 1480  5 077,-

Korrigeringen mellan 2614 och 2615 är korrekt.

//Tina