Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Alexander Nilsson
NY MEDLEM

Friskvårdsbidrag - Aktiebolag

Jag bedriver ett Aktiebolag där jag också klassas som anställd så jag plockar ut lön.

Tänkte använda mig av förmånen Friskvårdsbidraget.

Så till min fråga - Kan jag besöka mitt lokala gym och privat först betala årskortet direkt - 4000kr,  för att sedan bokföra kvittot och betala ut denna summa från Aktiebolaget tillbaka till mig?

Eller kan jag betala bidraget till gymmet direkt med Aktiebolagets kort?

Tusen tack 🙂

3 SVAR 3

Svar: Friskvårdsbidrag - Aktiebolag

Det blir faktiskt olika regler beroende på hur du gör. Om du själv gör utlägget och sedan får ersättning av bolaget så är gränsen 5000 kr per år inklusive moms. 

Om du istället låter bolaget ha "avtalet" med gymmet så gäller reglerna om skattefri förmån istället. Förutsätter att alla i firman får samma erbjudande och då finns ingen beloppsgräns. 

Så i ditt fall, där jag då tolkar det som att du är enda anställda, så är det absolut bättre att bolaget har "avtal" med gymmet och betalar avgift. 

Så här skriver Skatteverket: För motionsaktiviteter och gymkort där arbetsgivaren bestämmer och betalar finns ingen fast beloppsgräns för vad som anses vara av mindre värde. Men om en arbetsgivare har skaffat ett årskort som ger fritt inträde till ett närliggande gym för alla anställda och gymmet är en motionsanläggning av normalt slag är förmånen skattefri.

Lycka till!

dawit A
NY MEDLEM

Svar: Friskvårdsbidrag - Aktiebolag

Hur skall detta bokföras? 🙂

Josefine Johansson
MODERATOR

Re: Svar: Friskvårdsbidrag - Aktiebolag

Hej!

Tack för din fråga. Friskvård brukar normalt bokföras mot 7699 Övriga personalkostnader, naturaförmånen kan man bokföra mot något 76XX konto, 7621 Sjuk- och hälsovård.

Ha det fint!

/ Josefine