Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica2
MEDLEM

Har företagskredit som "backup"

Hejsan,

jo det är så här att min man har skaffat en företagskredit via Svea ekonomi. Det jag undrar nu är hur man ska bokföra uttag från krediten till företaget?
Har bara tagit ut när det är behov av det.

Tänker så här:
Uttag från Svea 1930 debet  xxxx kr
                          2890 kredit xxxx kr

Återbetalning     1930 kredit xxxx kr
                           2890 debet xxxx kr
                           8410 debet xxxx kr
 Är detta rätt?
Tar företaget ut ex 30 000 från krediten en månad och betalas tillbaka 10 000 kr vid tillfälle. Då är det ju aktuell skuld på 20 000... Om 20 000 tas ut sen igen, då är ju skulden 40 000...det jag undrar är om detta då bokförs som ovan?? Skulden ökar och minskar vid inbetalningarna ju...

Förlåt om det är rörigt...men jag hoppas ni förstår! 🙂

Mvh Jessica

11 SVAR 11

Hej Jessica

Om jag förstår din fråga rätt så är det en löpande kredit som du fått av Svea. Då kan man likna den vid en vanlig checkkredit.

Då skulle jag lägga upp det så här.

Upptagen kredit

2354 Kredit hela krediten Kallar jag för "kredit Svea"
1934 Debet Kontot kallar jag för "Svea" 

Uttag 
k 1934
d 1930

Insättning 
d 1934
k 1934

Hoppas du hängde med.
Tomas Tobiasson

Yes, det är en checkkredit med en maxlimit. Jag hänger inte riktigt med på hur du tänker. Ska jag "skapa" de kontona då menar du? 2354 och 1934? (Finns nämligen inte med...)
Och sen på insättning är det 1934 både på debet och kredit...

Hälsningar jessica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din kontering ser helt rätt ut och du har greppat det bra

Mikael

Ok, men då (om jag fattar rätt), så bara vänder jag på debet och kredit när jag betalar in utav det lånade beloppet?
Måste jag på något sätt redovisa att själva företaget har en kredit eller räcker det att kunna visa pappren på det ifall det skulle frågas om detta? 🙂

Hej igen, 
tråden var aktuell för ett bra tag sedan, men jag har ändå en fundering...
Du, Mikael Pettersson uppger att min kontering ser bra ut. Men min fråga är nu då om "vad det är"? Är det eget uttag vs egen insättning, eller är det inköp mot kvitto... Alltså vad "klickar" jag i innan jag konterar som ovan??


Hälsningar Jessica
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Jessica,

Du har förstått det hela rätt. Eftersom du bokför krediten med hjälp av kontona så redovisas skulden rent bokföringsmässigt, sen ska du spara papprena också som underlag för verifikationerna. 

Ha en fin helg! 
/My 

@My Janhall  Vilka papper? 

hela summan man har tagit kredit på redovsias ingenstans utan bara de utnyttjade beloppen?  

Jessica2
MEDLEM

Tack alla för svaren 🙂

Hej 

 

Jag har blivit nödgad att ta en företagskredit från Svea Ekonomi på 100 000. Jag har idagsläget plockat ut 20 000 kr.

 

1. De 100 000 bokföras. Svea ekonomi är inte min ordinarie bank utan ordinarie är nordea. 

 

2. hur bokför jag sedan uttag och insättningar på Företagskrediten? 

Inga gissningar tack utan svara endast om du är hundra % säker på svaret. Gärna med kontonummer från baskontoplan, eller tydligt vilka andra konton om de nu måste skapas nya?  

Med vänlig hälsning, Lotta 

Ingen som vet?  Ser nu att min fråga har länkats med annans fråga. Grejen är att det i det här svaret inte står vart de tex 100 000 först och främst ska bokföras på, är det 8410 som jag lägger in 100´ på och sen använder kontona ovan och flyttar mellan? Räntan vart bokförs den någonstans ?  

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Lotta_38 

Jag slog samman tråden så vi samlar det mesta om detta på ett ställe, såg också att en utav dina frågor fanns besvarade här. Vad det gäller din första fråga om hur du bokföra hela checkkrediten är konto 2330 ett vanligt konto, om du har utnyttjat checkkrediten. Du kan du se i tråden Bokföra checkkredit
Jag letade också information angående räntan och hittade inlägget Bokföra checkräkningskredit och kredit på checkräkning från bokföringstips.se. I ett utav de exempel dem tar upp visar de hur du kan använda konto 8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit vid bokning av avgift och ränta på checkräkningskrediten. 

 

De papper jag refererar till är alltså de underlag du fått gällande checkkrediten, så dessa sparas eller kopplas till verifikationerna vid en granskning. 🙂 Vi har ett superbra inlägg gällande vilka papper du behöver spara samt vad som fungerar som underlag digitalt i vår artikel Digital bokföring vs. papper

 

Ha en fin onsdag! 
/My