Hejsan,
jo det är så här att min man har skaffat en företagskredit via Svea ekonomi. Det jag undrar nu är hur man ska bokföra uttag från krediten till företaget?
Har bara tagit ut när det är behov av det.
Tänker så här:
Uttag från Svea 1930 debet xxxx kr
2890 kredit xxxx kr
Återbetalning 1930 kredit xxxx kr
2890 debet xxxx kr
8410 debet xxxx kr
Är detta rätt?
Tar företaget ut ex 30 000 från krediten en månad och betalas tillbaka 10 000 kr vid tillfälle. Då är det ju aktuell skuld på 20 000... Om 20 000 tas ut sen igen, då är ju skulden 40 000...det jag undrar är om detta då bokförs som ovan?? Skulden ökar och minskar vid inbetalningarna ju...
Förlåt om det är rörigt...men jag hoppas ni förstår! 🙂
Mvh Jessica
Löst! Gå till lösning.
@My Janhall Vilka papper?
hela summan man har tagit kredit på redovsias ingenstans utan bara de utnyttjade beloppen?
Hej
Jag har blivit nödgad att ta en företagskredit från Svea Ekonomi på 100 000. Jag har idagsläget plockat ut 20 000 kr.
1. De 100 000 bokföras. Svea ekonomi är inte min ordinarie bank utan ordinarie är nordea.
2. hur bokför jag sedan uttag och insättningar på Företagskrediten?
Inga gissningar tack utan svara endast om du är hundra % säker på svaret. Gärna med kontonummer från baskontoplan, eller tydligt vilka andra konton om de nu måste skapas nya?
Med vänlig hälsning, Lotta
Ingen som vet? Ser nu att min fråga har länkats med annans fråga. Grejen är att det i det här svaret inte står vart de tex 100 000 först och främst ska bokföras på, är det 8410 som jag lägger in 100´ på och sen använder kontona ovan och flyttar mellan? Räntan vart bokförs den någonstans ?
Hej @Lotta_38
Jag slog samman tråden så vi samlar det mesta om detta på ett ställe, såg också att en utav dina frågor fanns besvarade här. Vad det gäller din första fråga om hur du bokföra hela checkkrediten är konto 2330 ett vanligt konto, om du har utnyttjat checkkrediten. Du kan du se i tråden Bokföra checkkredit.
Jag letade också information angående räntan och hittade inlägget Bokföra checkräkningskredit och kredit på checkräkning från bokföringstips.se. I ett utav de exempel dem tar upp visar de hur du kan använda konto 8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit vid bokning av avgift och ränta på checkräkningskrediten.
De papper jag refererar till är alltså de underlag du fått gällande checkkrediten, så dessa sparas eller kopplas till verifikationerna vid en granskning. 🙂 Vi har ett superbra inlägg gällande vilka papper du behöver spara samt vad som fungerar som underlag digitalt i vår artikel Digital bokföring vs. papper.
Ha en fin onsdag!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.