Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
MODERATOR

Re: Har jag omfört förra årets resultat?

Hej!

@marie_85 det stämmer att omföringen görs på räkenskapsårets första dag. - Tack för att du såg det! jag var lite snabb där.

I en Enskild firma är det inget krav på att den här ombokningen görs, även om det är enklast så för att kunna följa beloppen genom åren.

/My 

Highlighted
NY MEDLEM

(uppdaterad av DavidE ‎2020-01-18 11:34 )

Om jag har förstått rätt ska alltså "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" bokföras räkenskapsårets första dag, alltså i detta fall 2019-01-01?

Följdfråga på det, vad gör man om den perioden är låst?

Highlighted

Hej David,

Programmet följer Bokföringsnämndens riktlinjer för låsning  och i den finns följande att läsa: 

Rättningar ska göras i samma period som felet upptäcktes. Det innebär att om du upptäcker ett fel i en låst månad ska korrigeringsverifikationen bokföras i den olåsta månad som du jobbade i när du upptäckte felet. Det är därför viktigt att noggrant granska uppgifter innan du låser en månad.

Det är också viktigt att du får med dig din händelse på korrekt bokföringsår och jag ser att du använder eEkonomi Smart. Det programmet kommer låta dig bokföra på årets sista dag även om själva bokföringsåret är låst. 

När ditt räkenskapsår närmar sig slutet är det dags att stämma av din bokföring och förbereda bokslutet även om det inte är någon brådska. Vi har tagit fram en checklista för årsavstämning. Hoppas den kan fungera som ett stöd för det är en del att hålla koll på. 

/Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Hej - startade min enskilda firma hösten 2015. Höll på att få skrämselhicka när jag kollade checklistan för årsavstämning, "Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital?"
Detta har jag aldrig gjort. Inte ens de första åren, när jag tog 
hjälp av redovisningskonsult har detta skett (två olika redovisningskonsulter, ingen av dem har tagit upp att jag ska bokföra årets resultat).

Läser nu i denna tråd: "Enskild firma är det inget krav på att den här ombokningen görs, även om det är enklast så för att kunna följa beloppen genom åren."

Är det någon poäng med att göra detta nu - för 2019?

Och ska jag i så fall köra en manuell verifikation "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" daterad 1 januari 2019? (Eller backa tillbaka alla år och göra en för 2015, en för 2016 osv fram till 2019?)

OM jag gör en verifikation daterad 1 jan-19 är det rimligt att det ser ut så här - bara nollor på debet/kredit och summor på kontosaldon?  (Det kom automatiskt upp när jag valde bokföringsförslag och datum). 

MU-fråga.jpg

Highlighted
NY MEDLEM

Nollning av konton vid ny period ( år) enskild firma

Vid årsavstämning- förberedelser står det följande:

Med Kontoanalysen kontrollerar du om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. Har du det, har du troligen glömt att flytta resultatet efter ditt bokslut året innan. Kontrollera även saldona för konto 2012, 2013 och 2018.

Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. För över saldona från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till kontot för Eget kapital.

Jag har saldo för kontot Årets resultat. Skall jag då 1/1 skapa en manuell verifikation enl förslag ovan eller är det 31/12 förgående period? Jag har missat detta flera år bakåt så jag har dragits med felaktiga ing belopp i ett antal år verkar det som.

Highlighted
MODERATOR

Hej @minna_1 

Jag vill dubbelkolla så jag förstått dig rätt. Är det själva omföringen av ingående balanser till kapitalkonton du ej gjort eller är bokföringen för förgående års resultat som ska göras den första vid räkenskapsårets början inte heller gjort? Du skrev också att årets resultat inte är bokfört, stämmer det? 

Detta är alltså olika verifikationer så vi förstår varandra rätt. Det sista du ska göra när ett räkenskapsår avslutas är att boka upp årets resultat, det kan du se hur du gör i tråden Bokföra årets resultat. När du skapar och börja bokföra på nästa års räkenskapsår ska du boka om föregående års resultat på första dagen det bokföringsåret, det kan du se hur du gör i tråden Bokföra föregående års resultat. Nu kommer du till den valfria bokningen av omföring av ingående balanser på kapitalkonton om du har enskild firma, detta gäller alltså kontona 2012,2013 och 2018. Du kan alltså bokföra årets resultat och förgående års resultat vilket är ett måste men inte göra omföringen på de andra kontona. Jag vill dubbelkolla nu vad som är gjort och inte. 

Återkom gärna så tar vi en titt på vad som gäller 🙂 
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

hej och tack för svar – och ber om ursäkt för sen uppföljning!

Skrev fel i min parentes (ingen redovisningskonsult har tagit upp att jag ska OMföra föregående års resultat. Men bokföra – absolut!)

Jag har alltså en verifikation för Bokföring av årets resultat för varje verksamhetsår.
För år 2019 är resultatet en vinst på 316 509,28 (vilket är bokfört på konto 2019 kredit)

Men huvudfrågan: Det är alltså omföringen av ingående balanser till kapitalkonton som jag aldrig har gjort.

När jag kollar kontoanalysen för år 2020 så har konto 2019 nu summan minus 1 073 089,89 i både ingående och utgående saldo (se bild 1).
Är detta jätteminus något som borde bekymra mig? Beror siffrorna på att jag aldrig gjort den där omföringen av föregående års resultat till kontot för eget kapital?

Om jag förstår det rätt är omföringen inget måste, men det kan finnas en poäng att göra den.
Kan jag börja nu? Alltså göra en omföring från år 2019 till år 2020. (Eller måste jag backa bandet och göra omföringar för alla tidigare år?)

Och ska jag i så fall köra en manuell verifikation "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" vad ska det vara för datum på den verifikationen – 1 januari 2020?

OM jag gör en verifikation daterad 1 jan-20 är det rimligt att det ser ut så här (se bild 2) med bara nollor på debet/kredit och summor på kontosaldon?  (Det kom automatiskt upp när jag valde bokföringsförslag och datum). bild1 kontoanalysbild1 kontoanalysbild2 omförningbild2 omförning

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Hej hej! 

Du har helt rätt i att det inte är ett måste eftersom du egentligen bara flyttar pengar från ett kapitalkonto till ett annat. 

Jag kan i princip bara skriva ja, ja, ja och ja på dina frågor. Du tänker helt rätt!

Jag misstänker att dina tidigare år är låsta och klara och då kan du nu den 1 januari 2020 gör en omföring av hela beloppet på konto 2019 till 2010. 

Bokföringsförslaget som du har valt på verifikationen är rätt och riktigt, det du behöver komplettera med är beloppen där du flyttar saldot från 2019 till 2010. 

Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen!

Jag krånglar mig så sakta framåt, men har nu stött på en fråga och ännu inte vågat trycka på "bokför".

Min kontoanalys visar att jag har summa eget kapital vid årets slut är -137 933,46. Alltså minus vilket som jag förstår det ska in på DEBET på konto 2010 i verifikationen "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton".

MEN när jag sätter den på debet så får jag en differens på 275 866,92 kr.

Om jag däremot sätter den i KREDIT på konto 2010 så blir differensen noll kronor vilket jag ju eftersträvar. Men till höger om debet/kreditrutorna står det då kontosaldo -137 933,46.

Är det rimligt att verifikationen ser ut som den gör? Alla siffror stämmer enligt kontoanalys, men har jag helt missförstått detta med debet/kredit och förhållandet till plus/minus ...debet eller kredit.jpg...

Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det ser absolut rimligt ut. 2010 bokförs i detta fall i debet. Det kan vara lite förvirrande med minustecknet men det är helt korrekt. 

Mvh

Moa

Visa lösning i originalinlägg