Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Har jag omfört förra årets resultat?

(updated by My Janhall ANSTÄLLD ‎2019-12-30 08:57 )

vismahjälp.jpg

Jag har börjat med årsavstämningen. Nu är jag på punkten som, enligt bild, står såhär:

Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital?

"När du avslutar ett räkenskapsår bokför du Årets resultat som den sista verifikationen. Nästa räkenskapsår ska beloppet flyttas till kontot för Eget kapital.

Med Kontoanalysen kontrollerar du om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. Har du det, har du troligen glömt att flytta resultatet efter ditt bokslut året innan. Kontrollera även saldona för konto 2012, 2013 och 2018.

Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. För över saldona från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till kontot för Eget kapital."

När jag klickar på "Kontoanalys"-länken i texten ovan hamnar jag på det understa på bilden.
Ett saldo på -12504,52 visas.

Behöver jag göra något? eller kan jag klarmarkera den punkten i Årsavstämningen?

16 SVAR 16
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Har jag omfört förra årets resultat?

Hej! 

När du har ett saldo kvar på kontot 2019 - Årets resultat så har du förmodligen inte gjort omföringen till kontot för Eget kapital, detta ser du genom Kontoanalysen du har uppe och har kvar samma utgående saldo som ingående. Som i rekommendationen i den skrivna årsavstämningen så rekommenderar även jag att kika på kontona 2012, 2013 och 2018. 

Innan du klarmarkerar punkten så ska du alltså skapa en ny manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer och använd bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. Stäm av kontona 2012, 2013, 2018 och 2019 och för över dessa saldon till kontot för Eget kapital

Hoppas detta hjälper dig på vägen, återkom om något känns oklart. 🙂 
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. HJÄLP!

Hej på årsavstämningen står det att jag ska "omföra ingående balanser" men jag förstår inte riktigt och skulle behöva hjälp, även om jag använder bokföringsförslaget förstår jag inte riktigt om de ska in på debet eller kredit osv. Behöver gärna hjälp med hur dessa ska bokföras, vissa är ju på minus, blir det annorlunda då?

På åretsresultat har jag ett ingåendesaldo på - 100 000 och utgående saldo är 0. Vad gör jag med det?

Konto 2012 har jag ett ingående saldo på 0:- och ett utgående på 46 522:-

Konto 2013 har jag ett ingående saldo på 23087, 93:- och ut 100 108,93:-

Konto 2018 har jag ett ingående saldo på -18 385,83:- och utgående 64 907, 53:-

Hur bokför jag dessa? Debet/kredit och vilket mot konto?

Highlighted
NY MEDLEM

Hej My eller vem som helst!
Jag känner att jag behöver mer hjälp.

Mina konton ser ut såhär enligt Kontoanalysen:
2012: 19726

2013: ingående saldo 10127, utgående saldo 53250

2018: ingående saldo 17526, utgående saldo -33185,99

2019: både i ingående och utgående saldo -12504

Hur gör jag nu för att gå vidare?
jag skapar en ny manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. För över saldona från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till kontot för Eget kapital.

Men vilka saldon? hur gör jag med minusresultat?

Jag vet inte alls vad jag ska skriva, snälla hjälp. 😥

Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Det stämmer, du skapar en ny manuell verifikation med hjälp utav bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. Du ska gå efter kontonas utgående saldo (det som finns vid periodens slut på kontot) och då ska även minussaldon räknas med. Gå till Bokföring - Kontoanalys - sök på perioden för ditt räkenskapsår du avslutat och bokfört resultatet för och sök på respektive konto. 

När du sedan skapar verifikationen så kommer alla konton ovan upp automatiskt och du kan bokföra bort respektive saldo till konto 2010 - Eget kapital. Om vi tar ditt exempel för konto 2018 där du har ett minussaldo så behöver du alltså "öka" kontot med samma belopp för att hamna på noll och tömma det, har du ett minussaldo så tömmer du det alltså genom att lägga beloppet i debet på kontot. Har du ett plussaldo så behöver du "minska" kontot med samma belopp för att hamna på noll och tömma det, det gör du genom att lägga beloppet i kredit. 

När du sedan fyllt i respektive belopp i debet/kredit på kontona 2012,2013, 2018 och 2019 så bör du ha en differens längst ner på verifikationen, denna differens består utav det belopp som ska minska/öka konto 2010 (verifikationen måste ju balansera för att kunna bokföras, dvs lika belopp i debet som i kredit). I ditt fall ska kontot ökas, det kan du se då differensen ligger i minus. Här gäller samma regel, har du ett minussaldo så behöver du öka och alltså lägga beloppet i debet. Värt att nämna är att denna verifikation ska göras med datum i slutet av ditt räkenskapsår 2019 och inte på 2020. 

Hoppas detta gör saken klarare, återkom annars! 🙂 
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Namnlös.jpgSer detta rätt ut? och det är bara att bokföra sedan?

Highlighted
ANSTÄLLD

(updated by My Janhall ANSTÄLLD ‎2020-01-08 13:44 )

Hej! 

Det ser korrekt ut, saldona ute till höger på kontona 2012, 2013, 2018 och 2019 är nollade som beskrivet ovan. Du klickar bara på bokför så skapas verifikationen för detta. 🙂 

/My 

Highlighted
NY MEDLEM

(updated by nestor ‎2020-01-08 18:27 )

Hej jag har också en fråga ang omföring av ingående balanser, jag förstår att jag ska nolla 2012, 2013 och 2018 och differensen ska över på 2010, men på årets resultat står det 0 på mig, ska jag låta det vara eller har det blivit något fel där? Jag vet att jag gått back detta året men tänkte att det skulle stå minus då eller handlar det om förra årets resultat (som jag vet att jag redan omfört i början på förra årtet)?

Highlighted
ANSTÄLLD

Hej @nestor

Du har förstått rätt. Gällande konto 2019 - Årets resultat är just att kontrollera att saldot är 0, vilket det är om du i början av räkenskapsåret bokfört förgående års resultat. Med andra ord är det helt korrekt att du har 0 i saldo på kontot, du kan bortse från det kontot i verifikationen för Omföring av ingående balanser på kapitalkonton då ingen finns att överföra igen. Saldo kommer till igen när du i avslutar ditt räkenskapsår och bokför årets resultat som en sista verifikation. 

Hoppas detta löste din fundering! 
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Omföringen ska väl bokas på räkenskapsårets första dag? 

Årets reslultat bokas på räkenskapssårets sista dag medan omföring av föregående års resultat görs på första dagen i räktenskaåsåret?