Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag aktiekapital som är insatt innan företaget startade?

Vi gjorde en insättning av vårt aktiekapital till en bankkonto 2 veckor innan företaget registrerades. Nu undrar jag på vilket datum ska denna händelse bokföras? Min gissning är att den ska bokföras på första dagen i räkenskapsåret och med en text som säger att det är insättning av aktiekapital?
Eller jag är fel på det? Tacksam för svar!
3 GODKÄNDA SVAR
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra aktieapital innan räkenskapsår.

Jag har ingen aning om hur jag ska bokföra min insättning av aktiekapital på 25000 kr. Pengarna blev insatta till företagskontot den 12 juni och mitt räkenskapsår började 1 juli i år. Hur gör jag 😕

Visa lösning i originalinlägg

QualiByte
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bankhändelse innan räkenskapsårets början.

Mitt aktiebolags räkenskapsår började 2018-04-10. Aktiekapitalet sattes in på banken 2018-04-06. När jag kopierar in kontoutdraget får jag frågan om jag vill skapa ett nytt räkenskapsår eftersom bankhändelsen ligger utanför. Hur gör jag här? Är det tillåtet att byta datum på bankhändelsen till 2018-04-10?

Bokför i Visma eEkonomi.

Hej!

Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av  aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Viktor,

Jag tycker att du är helt rätt ute, med att du bokför det på Första räkenskapsårsdagen.

Kreditera 2081 och Debitera ditt bankkonto, t ex 1930.

Tack för din fråga och lycka till med ditt nystartade företag.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra aktieapital innan räkenskapsår.

Jag har ingen aning om hur jag ska bokföra min insättning av aktiekapital på 25000 kr. Pengarna blev insatta till företagskontot den 12 juni och mitt räkenskapsår började 1 juli i år. Hur gör jag 😕

QualiByte
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bankhändelse innan räkenskapsårets början.

Mitt aktiebolags räkenskapsår började 2018-04-10. Aktiekapitalet sattes in på banken 2018-04-06. När jag kopierar in kontoutdraget får jag frågan om jag vill skapa ett nytt räkenskapsår eftersom bankhändelsen ligger utanför. Hur gör jag här? Är det tillåtet att byta datum på bankhändelsen till 2018-04-10?

Bokför i Visma eEkonomi.

Hej!

Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av  aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.