Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag en leverantörsskuld för utbildning utomlands (Kanarieöarna)

Hej, jag ska betala en faktura för utbildning. totalt 9995SEK inkl moms. det är ett företag på Gran Canaria och momsen på fakturan står som 7%. Jag har lagt in leverantören. men vet inte vilka konton jag ska bokföra det på, nån som kan hjälpa mig? fattat så långt att jag ska skriva in totalsumman på leverantörsskulder men sen vet jag inte hur jag ska göra med momsen och "beskrivnings" konto?
4 SVAR 4

Är det rätt att din kund tar ut moms av dig? känner de till att du är momsregistrerad i Sverige. Om inte:
skicka över din momsregistrering för kännedom och be dem översända en faktura utan moms.

I annat fall har du bara att kostnadsföra hela fakturan utan momsavdrag

Beskrivningskonto t ex 7610 Personalkostnad , Utbildning

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar, det är jag själv som ska gå utbildningen.
Jag har förstått det som att det är skillnad på moms för spanien och moms för Kanarieöarna, läst att Kanarieöarna nte ingår i EUs momsområde. antar att jag får göra som du säger lägga det utan momsavdrag på utbildnings kontot.....eller hur funkar det när det är utanför EU? lite trixigt det här.....

Om inte fakturautställaren vill/skall ta hänsyn till det jag beskrev ovan så har du bara att kostnadsföra fakturan som den är utställd och utan avdragsrätt för den ingående momsen kan du inte göra annat än att boka hela beloppet som en kostnad..

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

tusen tack för snabba svar. jag gör nog så, med moms på 7% så handlar det ju inte om några större summor ändå. TACK!