Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur bokför jag faktura från iZettle

Jag har läst i en annan tråd om hur detta ska bokföras, men vill bara försäkra mig om att detta blir rätt. Momskod 48 kommer automatiskt in två gånger, men jag kan ju inte redovisa ingående moms två gånger väl?

8 SVAR 8
Highlighted

Re: Hur bokför jag faktura från iZettle

Kontot 5201 är kodat för omvänd skatt skyldighet , därför följer debet 2645 och kredit 2614.
Vad säger i Zettels underlag - finns ingående moms redovisat på det eller ej?

Mikael
Highlighted

Om svaret på den frågan är nej så skall konteringen på raden 2641 bort och hela fakturabeloppet baraunderlag för omvänd skatt.
Om svarat är ja ska raderna för den omvända skatten , 2614 och 2645 bort men då bör du byta kostnadskonto till ett dom inte är kodat med momskod 20

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Highlighted
NY MEDLEM

Javisst, här står momsen med klart och tydligt
Highlighted

Står ditt VAT-nr på fakturan? Det ser ut som att du måste missat att ange ditt momsregistreringsnummer när du beställt varan och därför fått en faktura med moms. Hade fakturan varit korrekt så skulle det inte varit någon moms alls på denna faktura utan omvänd skattskyldighet.

Jag har haft denna diskussion med skatteverket tidigare och de skickar inget skriftligt på att det är ok att dra av momsen i dessa fall men jag tycker att det sätt som du bokfört bör vara det mest korrekta i den felaktiga situationen. Men du kan nog få lite olika svar på detta från olika redovisningskonsulter. I det senaste svaret från skatteverket som jag fått är iaf att om du kan styrka att kostnaden hör till företaget trots att du handlat som privatperson så ska du kunna dra av momsen. Men framöver rekommenderar jag att du alltid anger ditt momsregistreringsnummer när du handlar på nätet.

Mvh

Lovisa
Highlighted
NY MEDLEM

Mitt momsregistreringnummer står med på alla fakturor. Men det är ändå alltid debiterat med moms på alla fakturor. 
Highlighted
UTFORSKARE

Jag var i kontakt med iZettle i dagarna i samma fråga - "Skall denna faktura för månadsavgift bokföras som ett köp inom Sverige eller inom EU". Denna förvirring då fakturan innehåller engelsk text med Intra-EU supply [...] (Reverse charge) etc.. Men fakturan innehåller också svensk adress, svenskt momsregistreringsnummer m.m..

Svaret som jag fick av support var att pengarna betalas in på ett Svensk konto hos dom. Så denna faktura skall anses som ett vanligt köp inom Sverige. Han dubbelkollade även med sin kollega inför detta svar.

Så till min fråga, vilket konto skall man använda för att bokföra en sådan här avgift som gäller kassaregister / månadsavgift?

Highlighted
MODERATOR

Hej @AlexanderNilsson

Om jag förstår dig rätt så är det själva månadskostnaden från iZettle du ska bokföra, i forumtråden Bokföra insättning och kostnad från iZettle finns svar på detta. 🙂

Ha en bra dag! 
/My